søndag, oktober 27, 2013

Fremtiden

Noget for noget er blevet et politisk mantra. Regeringernes skiftende støttepartier stiller krav for at gå med til regeringernes lovforslag og finanslovsudkast, om blå eller rød regering. Man kan jo altid spørge sig selv om det er bedre at opfinde en ble-lignende varmepude man kan tage på frem for at pisse i bukserne for at holde varmen, men når vi taler politik er gylle naturligt og det skal der lovgives om og lægges afgifter på, mens varmepuder jo er værdifulde som et produkt der kan skabe arbejde og dermed kræver statsstøtte og skattelettelser til de virksomheder der teoretisk set har mulighed for at fremstille dem.

I morgen

Som barn lærte jeg at man som politiker skulle løse de opgaver der var påtrængende, men også at man skulle skue fremad. Desværre var disse løsninger bundet af økonomi mere end af fremsyn, det vil sige at de fattigste, sygeste og mest udsatte blev nødtørftigt hjulpet, mens sognet og senere kommunen sparede penge sammen i kommunekassen på bekostning af borgernes behov (som offentlig transport, ældrefaciliteter, bedre vilkår for studerende og enlige mødre - fortsæt selv), også incest og voldtægt for ikke at tale om børnemishandling blev enten skjult eller bagatelliseret, for nogle af dem det berørte blev det faktisk gjort til deres skam så de aldrig omtalte det offentligt.
De penge som kommunerne havde på kistebunden forsvandt som dug for solen. Der blev bygget nye rådhuse efter kommunesammenlægningen i 1970, der blev opført sportshaller og med oliekrisen forsvandt resten af pengene ind i bankerne, i hvert fald ikke jævnt fordelt i borgernes lommer. Men det var nok heller aldrig meningen.
Det med at man skulle have øje for fremtiden er måske nok lidt ligesom en film i serien "Tilbage til fremtiden", eller se Superman flyve jorden baglæns for at skubbe tiden tilbage til før. Det kan tænkes at politikere både lokalt og internationalt tror det kan lade sig gøre, men jeg kan fortælle dem at det aldrig er sket. Dagen efter i dag vil altid være i morgen, og man kan ikke fortryde den dag man har levet. (Man kan selvfølgelig heller ikke fortryde når man dør, men det er vel noget lettere at forstå medmindre man mener man skal afregne i himlen eller helvede, eller hvad man kan finde på at kalde et sted man skal spilde en evighed efter sin død).

I dag

Hvis vi virkelig gerne ville gøre noget for fremtiden er det nok mere smart at lære af fortiden. Der findes tusinder af års erfaringer som er nedskrevet, mange af dem er måske ligeså farvede af de mennesker der drog erfaringerne eller af dem der fortalte om dem - her taler vi meget enkelt om kildekritik - men det burde jo ikke stoppe enhver form for fremtidssyn, tværtimod.
I dag er jo netop bindeleddet mellem i går og i morgen. Man kan sige at i dag er den eneste dag hvor erfaring kommer til at mangle, simpelthen fordi vi alle skal behandle de indtryk vi udsættes for før vi kan komme videre. Det er måske også derfor at indtrykket af politikere i dag er at de faktisk bare lever i en teoretisk verden, hvor befolkningen er indskrænket til enten at være tal i en statistik eller til at være malkekvæg for arbejdsmarkedet.

I går

Erfaring hører altså til det der er sket, ikke til det der vil ske. Politisk set oplever vi at teorier er langt vigtigere end erfaringer, måske meget enkelt forklaret ved at der er færre og færre politikere der har en egentlig erfaring og flere og flere politikere der kan en masse akademisk teori efter enten at have gennemført en længerevarende uddannelse eller i hvert fald har påbegyndt en. Hvis vi altså skal nå fremtiden med oprejst pande må vi politisk og økonomisk bøje os for at den skal bygges på teori, ikke på erfaring. At vi så oplever at uddannelsessystemet fra førskole til universitet i højere grad end nogensinde før bygger på en verdensfjernhed og et ukendskab til samfundets mangfoldighed (og mangfoldighed skal ikke her betragtes som noget positivt eller foranderligt, udelukkende som noget meget forskelligt for de mennesker der udgør samfundet) er åbenbart ligegyldigt, vi skal tvinges til at leve i en teoretisk verden.

Samfundet

Man kan have sin tvivl om hvad samfundet vil blive til i fremtiden. Umiddelbart tyder meget på at det vil blive noget der kan ligne George Orwells 1984. Man kunne også forestille sig et oligarki svarende til det der er i Kina eller det russiske. Et samfund hvor borgeren er reduceret til at være et objekt i stedet for at være en ressource vil nok altid kunne se en dårlig fremtid i møde, men måske til gengæld en økonomisk vinding på kort sigt.
Skal jeg lige bruge den med at pisse i bukserne eller købe et varmetæppe til at holde varmen, så vil jeg faktisk foreslå at vi alle vil indse at der findes en tredje mulighed (eller flere tredje muligheder), nemlig at forestille sig at det ikke altid er tradition eller måske netop er tradition. At finde den menneskelige varme eller at finde en helt anden løsning som giver varme er vel lige så gode løsninger som at pisse i bukserne. Jeg ved ikke hvilken varme jeg vil vælge, jeg ved bare at jeg vil tage afstand fra de løsninger der er foreslået indtil nu.
Hvis samfundet skal udvikle sig vil det aldrig ske ved at gøre det man altid har gjort, men heller aldrig ved at have en teoretisk teori som blot fører samfundet af sporet. Set med mine øjne må det være erfaring der skal til, men erfaringen skal være orienteret mod samfundet og samfundets fremtid. Et samfund, hvor borgerne er mere i højsædet end økonomien.

Økonomien

Gennem mine ca. 50 år på arbejdsmarkedet har det at stå til rådighed for arbejdsmarkedet skiftet karakter. Det kan lettest forklares ved at ordet rådighed som engang var et positivt ord, som gjorde at man glædede sig til at vise hvad man kunne og bevise hvad man kunne, nu nærmest er at sammenligne med råhed. Vi er alle slaver af økonomien. Vi må alle acceptere at vi i dagens samfund er i vejen, enten er vi arbejdsløse, eller vi skal have for meget i løn. Ikke fordi lønnen er for høj i forhold til hvad der skal få vores lille samfund til at fungere, måske er den for høj i forhold til at få EU eller hele verden til at fungere, men det er fuldstændig misforstået at Danmark skal eller kan redde verden ved at gå i krig og ved at gå ned i løn. Den styrke vores samfund havde var faktisk at vi havde tiltro til os selv, at vi havde styrke i fællesskab.
Skal jeg komme med et bud på hvorfor det er gået galt kan det kun være at økonomi - herunder gæld - er blevet så vigtig at samfundet ikke længere har en betydning for det enkelte menneske, ejendom er vigtigere end udvikling og fremskridt.

Sørgeligt at så mange vægter deres egen nutid fremfor at vægte fremtiden, især set i lyset af at man aldrig kan planlægge fremtiden i nutiden, man kan kun håbe, eller dø uden dårlig samvittighed.
Fremtiden er et mål for verden, for samfundet og for mennesket, ikke for magten eller økonomien.

1 kommentar:

  1. Hej, jeg hedder "Tina Petersen" Jeg er fra Odense, Danmark. Jeg var gift i 9 år med Oliver, og vi havde begge to (2) sønner sammen. Oliver var min elsker i gymnasiet, min drømmemand og jeg elskede ham mere end ord kan udtrykke. Pludselig begyndte min mand at sove ude og give forskellige undskyldninger for, hvorfor han ikke kan komme hjem. De børn, der plejede at altid have været omkring deres far, ser nu byg. Han begyndte at have affærer med andre kvinder uden for ikke at overveje, hvordan børnene eller jeg vil have det.

    Hele min verden blev knust, og det ser ud til, at jeg mistede den eneste person, jeg nogensinde virkelig har elsket. Det blev værre på et tidspunkt, at han anmodede om skilsmisse ... Jeg prøvede mit bedste for at få ham til at skifte mening og blive hos mig og børnene, men al indsats var nytteløs. Jeg bønfaldt og prøvede alt, men stadig, intet virkede.

    Gennembruddet kom, da nogen introducerede mig for denne vidunderlige, store stavebeslag, der til sidst hjalp mig med ... Jeg har aldrig været fan af ting som dette, men besluttede bare at prøve modvilligt, fordi jeg var desperat og havde intet valg ... Han bad specielle bønner og brugte rødder og urter ... Inden for 2 dage ringede Oliver til mig og var ked af alt det følelsesmæssige traume, han havde forårsaget mig, han flyttede tilbage til huset, og vi fortsætter med at leve lykkeligt som en stor familie igen. hvad et vidunderligt mirakel doktor Zuzu gjorde for mig og min familie. Han hjalp mig også med at løse mit gigtproblem, som jeg har beskæftiget mig med i årevis

    Jeg har introduceret ham for en masse par med problemer over hele verden, og de har haft gode nyheder ... Jeg er overbevist om, at nogen derude har brug for hans hjælp. For hastende hjælp af enhver art, skal du kontakte doktor Zuzu nu via hans e-mail: doctorzuzutemple@gmail.com eller WhatsApp ham på +2347013499818 og også kontakte doktor Zuzu på Viber via +2347013499818

    SvarSlet