fredag, september 13, 2013

Fodbold

Så ser jeg fodbold igen. Bagefter tænker jeg ofte på hvor langt livet er i forhold til en fodboldkamp, hvor langt livet er i forhold til at sove og hvor langt det er i forhold til at være ensom.
Svaret er: Meget langt.

Ensom

Man kan altid være ensom. Det er for nogle et problem, for andre en konstatering af tingenes tilstand. Nogle er ensomme fordi de er anderledes (hvem er ikke det), andre fordi de bare ikke fungerer i tosomhed eller fællesskab (det gælder ofte begge veje). Men at sidde og glo på fodbold i to timer uden at der sker noget (bortset fra et gult kort måske) er jo at trække tænder ud på livet! Og samtidig vide at man betaler via skat og licens og hvad der ellers findes af betalinger til spilleselskaber og merchandise-firmaer til en underholdning der er så kedelig, er da åndssvagt. 0-0 er da ikke en måde at leve sit liv på i to gange 45 minutter plus tåbelige kommentarer før under og efter. Bliver man mindre ensom af det?

Kæresten

Selvfølgelig kan man gøre andre en tjeneste ved at vælge at se fodbold fremfor at holde om, kramme og kysse kæresten. Man kan læse en bog eller barbere sig. Det kan endda lade sig gøre at prøve at følge kærestens ønsker, hvis man altså ved hvad de går ud på. Det sidste er et problem, hvis man ikke hvad kærestens ønsker er, så vil man ni ud af ti gange ramme ved siden af, og så er fanden løs, men man da haft mere spænding en i forbindelse med en fodboldkamp.
Fordelen ved fodbold er altså at man får tiden til at gå. Både hvis man spiller på resultatet og hvis man venter på det. Samt at det i virkeligheden kun har betydning for ens parforhold, hvis det at se fodbold er vigtigere end at have et parforhold.

Sammen

Tilfældigvis er det oftest en drenge-ting agtigt at se fodbold. Både på TV og på stadion. Af og til ser man også piger, måske fordi de ser noget i de der drenge-ting agtige udtryk. Jeg har aldrig fundet ud af hvad der rører sig i piger der ser fodbold, men ved at piger der spiller fodbold dyrker sport, som ikke er redskabsgymnastik eller beachvolley, simpelthen fordi de er bedre til fodbold, og det synes jeg er OK. Fællesskabet er en god, social grundstamme for alle børn, unge og voksne. Fællesskabet i sporten er altså vigtigere end pengene, derfor savner jeg sammenholdet i sporten, ikke pengene.

Fodbold

Selvfølgelig har jeg spillet fodbold. Jeg blev aldrig til fodboldspiler, simpelthen fordi jeg elskede at spille bold, at lave flotte afleveringer og at andre skulle have gavn af hvad jeg lavede på græsplænen foran "målet". For mig var det vigtigere at sparke en bold på en måde som jeg ikke kunne end at imponere andre.

Selvfølgelig kom jeg aldrig til at leve af fodbold, eller noget som helst andet. Ikke engang en kæreste kan jeg holde på.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar