torsdag, august 29, 2013

Misbrug

Er det sjovt at bruge ord? Jeg er misbruger, alkoholiker, narkoman og medicineret. Graden af hvad jeg er findes stort set ikke i det danske sprog. Hvis jeg får at vide at jeg drikker et par øl for meget på hverdage er jeg teoretisk set både misbruger og alkoholiker, hvis jeg tager en diabetespille er jeg både narkoman og misbruger, hvis jeg ryger er jeg narkoman og misbruger. Men hvis jeg trækker vejret midt i byens trafik har jeg bare at overleve selv!

Tillid

Jeg vil gerne starte med at nævne det største misbrug der findes: Tillid. Mennesker har tillid til at de ting de ikke selv kan klare (overskue) klares af andre. Vi har til den slags kommunalt ansatte, politikere, læger, sågar soldater (hvis der skulle være brug for dem). De har altså fået vores tillid, fordi vi ikke selv er i stand til at passe os selv på alle områder.

Vi kan jo sammenligne det med skolelæreren som omsorgsfuldt passer sit arbejde, men tillidsfuldt overlader til en mekaniker at sørge for at bilen kan køre når han/hun skal på arbejde.
Nu er tillid jo i virkeligheden noget der går begge veje (ODS: det at stole paa noget ell. bestemt, fortrøstningsfuldt regne med noget; lid; fortrøstning; især: sikker tro paa, forvisning om paalideligheden, rigtigheden af noget, en persons tilforladelighed, vilje og evne til at hjælpe en, varetage ens interesser paa bedste maade, gøre et forsvarligt arbejde (for en) olgn."Det værste er at man ikke kan have tillid til nogen. Hverken kommunalt ansatte, politikere, læger eller soldater for den sags skyld. alle er bundet af økonomiske eller personlige aftaler.

Politiske holdninger

Nu er det jo let at have politiske holdninger. Enten lytter man til meningsmålinger eller man lytter til meningsmålinger.
Da jeg var ung troede vi på noget, jeg ved jo godt at de tillidsfolk vi valgte til sogneråd eller kommunalbestyrelse af og til valgte at tage andre beslutninger end dem vi helst så, men vi stolede på vores politikere, vi var sikre på at de forvaltede vores stemmer.
I dag findes der et udbredt misbrug af troen på meningsmålinger. Ikke til fordel for ret mange andre and de politikere der til uendelighed bruger ordet "ansvarlighed"

Misbruger

Pudsigt nok skaber den politiske misbrug af vælgernes tillid det største misbrug. Folk på overførselsindkomster er nu så langt ude at de ikke har mulighed for at blive del af samfundet på grund af økonomien, mennesker der er flygtet til Danmark har det problem at de ikke længere kan blive danskere (måske også ligegyldigt når danskere på overførselsindkomst ikke kan leve et værdigt liv i Danmark).
Men at drikke øl fra et af verdens førende bryggerier, at have solgt spritfabrikkerne til en af verden største formidlere af alkohol, at have en sukkerproduktion der fylder næsten hele Europa, at sukkerfabrikkerne udvider, at vi har internationale virksomheder i Danmark som ikke tjener penge nok til at betale skat i årtier, så en almindelig lønnet dansker skal betale hele regningen, arbejdsløs eller ej, er da sært.
Hvem er misbruger, den der vælger virkelighedsflugten eller den der vælger at trække alle værdier ud af samfundet til fordel for sig selv?


Problemet

Jeg kan ikke længere huske ord, jeg ved at de findes, men jeg kan ikke længere finde dem i min hukommelse, hvilket er irriterende. Jeg ved hvad jeg mener, men må af og til vælge andre ord end dem jeg egentlig ville bruge. Jeg får medicin mod diabetes (Type-2) jeg drikker for meget fordi jeg kan bruge min dag på 3 ting: At skrive eller læse; at foretage mig ingenting; at være ensom!
For politikerne er disse valgmuligheder ikke til diskussion, det drejer sig om arbejde, men sidste gang jeg var i arbejde (undskyld det er jeg også nu på kontanthjælp, uden løn etc.) fik jeg ikke min løn udbetalt, og de rykkere jeg modtog skulle jeg selv betale. Pudsigt nok vil jeg hellere være mig end Frederik Fetterlein. Jeg elsker alt andet end penge og opmærksomhed, men sådan skal vi vel være så forskellige?

Vin, øl og brændevin

Min hjerne er ved at blive gammel. Jeg drikker nogle procenter væk, jeg mister nogle procenter og min omverden sikrer sig at jeg ikke kan noget som helst når jeg kan blive pensionist.
Jeg er stolt af at leve i et samfund hvor politisk og økonomisk misbrug er tilladt - og hvor der ikke findes regler for brug af euforiserende og alkoholiske stoffer.
Jeg har brugt min viden til at læse og skrive om vin, øl og brændevin, til at interessere mig for glasproduktion og krydderier, jeg ville så gerne formidle viden fremfor at være forhindret i det. Som sådan håber jeg bare ikke min indsigt og viden er gået tabt.
Jeg har læst historiske bøger og hørt musik fra mine forældres barndom til i dag. Det er sikkert en form for misbrug at have så mange interesser?

Jeg tager lige et glas vin mere.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar