onsdag, august 21, 2013

Interesser


Indrømmet. Denne blog skulle nok snarere hedde arbejde, men eftersom jeg ikke arbejder og efterhånden synes at arbejde er noget skidt, så handler den om interesser.
Hver eneste gang jeg skal lave et stykke arbejde er der nogle andre der fortæller mig hvordan det skal udføres og så overlader jeg det til alle dem der ved alt om arbejde at udføre det, til gengæld kan jeg dyrke mine interesser, og dem er der mange af.

Bøger

Jeg er lokumslæser, men startede med at memorere billedbøger og "læse op" for mine yngre søskende, jeg kunne eventyr og Peter Pedal for eksempel, jeg var i stand til at vende blad på samme tidspunkt som min mor eller far havde gjort, da jeg hørte historien læst op første gang, men læse lærte jeg først i skolen (ikke noget med børnehave eller 0'te klasse), det var ikke noget problem, jeg var interesseret i at lære at læse, mange af mine klassekammerater var interesseret i landbrug eller håndværk, generelt var de inspireret af deres forældres arbejde, bortset fra nogle få, som enten var skilsmissebørn (ikke så mange dengang) eller hvor den ene forælder var død af sygdom eller arbejdsulykke. Der var også nogle der blev misbrugt i hjemmet, men mange af dem fulgte sådan set familiemønstret.
Men bøger, eller rettere sagt læsning blev min passion. Alt der kunne læses. Brugsanvisninger, deklarationer, mine forældres bibliotek blev læst, selv brugsanvisningen på hygiejnebind blev læst hvis det var det eneste der kunne læses når jeg var på toilet.
Jeg tabte konkurrencen om at læse den tykkeste bog til en pige fra klassen. Hun læste "Det lille hus på prærien", til gengæld vandt jeg stort i antallet af læste bøger. Når vi startede et nyt skoleår var jeg den der brugte den første uge (når jeg havde fri) til at læse både biologi, geografi og historiebøger, vi havde også danskbøger med korte noveller og andre tekster, de blev også tyret igennem, det eneste der var et problem var vores regne-bøger, der var jo bare regnestykker, men jeg læste alligevel om æbler og pærer, grøftegravere og brøndgravere eller hvad der ellers kunne regnes på. Der blev læst hele tiden.
Interessen for at læse er ikke mindsket. Jeg læser om historie, jeg læser romaner om alt muligt og til både mænd og kvinder (de første er der ikke mange af skulle jeg hilse at sige), jeg læser om lokalsamfund og politik. Jeg læser om film og musik, jeg læser om brændevin og om verden.
Jeg læser tegneserier og aviser, både ekstra bladet, kristeligt dagblad, politiken og information. Jeg læser.



Musik

Jeg er og har altid været dansktoplytter. Jeg var med i panelet da man skulle sende sin stemme med posten. Jeg blev forelsket i lille fregnede louise fra Karise, jeg elskede John Mogensens musik og tekster. Men jeg faldt også pladask for Jimi Hendrix, Kinks og Lovin Spoonful, for ikke at tale om Herman Hermits og Simon & Grafunkel. Min søster spillede alt det fremmede, det danske kunne vi høre i radioen. Så kom der top 20 og musikprogrammer i radioen, jeg sad med kassettebåndoptager og indspillede alle de melodier jeg kunne lide, Deep Purple, Uriah Heep, Black Sabbath og al den rock der dukkede op. Alice Cooper blev et hit samtidig med at jeg hørte John Mogensen.
Jeg blev dedikeret til at lytte til musik. Jeg hørte Pink Floyd sådan cirka samtidig med at jeg så det første Asterix tegneserie-album. Der skete bare så meget i min barndom. Hvad musik angår har jeg hørt musik både ved at lytte til den radio der altid var tændt hos min far og min storesøsters, min lillebrors og mine skolekammeraters musik. Ja, underligt nok skulle jeg være 19 år før jeg selv købte musik, indtil da hørte jeg alle andres. Jeg tror det er derfor jeg interesserer mig så meget for musik, en interesse der betyder, at jeg stadig lytter.

Tegneserier

Selv om jeg hurtigt lærte at læse, og selv om Anders And & Co absolut ikke hørte til i mit hjem fik jeg tidligt øjnene op for tegneserier. Ikke Anders And, men hvad gjorde det? Vi fik Supermand, Batmand, Tomahawk  og Edderkoppen. Der var masser af krigstegneserier og western-tegneserier og striber i ugebladene, men vi holdt ikke ugeblad i mit barndomshjem. Til gengæld sparede jeg sammen til et abonnement på "Fart og Tempo". Der var det hele i de tegneserier! En verden som var europæisk i sin ånd. Racerbiler, agenter, Asterix og Lucky Luke og størst af alt en omvendt Western med "Blueberry", pludselig blev antihelte til helte, ikke mere John Wayne eller indianere som skurke i westernfilm. 3 sider af en sag blev min skæbne og det var tegneserierne, men selvfølgelig opdagede jeg at både bøger og musik kunne bidrage til denne trilaterale opfattelse af omgivelserne. Pludselig blev historie visualiseret gennem tegninger, Den europæiske historie gennem "Asterix", hvilket hjalp mig til at lære latin også. Den amerikanske borgerkrig gennem "Blueberry" og historien op til industrialismens gennembrud i USA via "Lucky Luke", men også den europæiske historie, som dog først boomede senere, da tegneseriealbums blev populære i Danmark. Det allerstørste var en Science fiction tegneserie som var noget så billig da Lademann udgav den: Valerian blev til "Linda og Valentin", en tegneserie der indeholdt fortid, nutid og fremtid i sin historie. Det var specifikt mere end Jørgen Clevin og Strudsen Rasmus!
Det vækkede også en anden interesse at se en verden der ikke var sort og hvid.



Politik

Min 6 år ældre storesøster og min enlige mor (som jo var blevet skilt fra min far nogle år før) fattede politisk interesse i forbindelse med afstemningen om indlemmelsen i EF i 1972. Som søgende, jeg søgte og fandt organisationer som NOAH og Stop Rygning, Organisationen mod Atomkraft og mange andre ngo-organisationer (langt før begrebet ngo overhovedet eksisterede). Jeg var til foredrag med kunstnere og forfattere. Faktisk lyttede jeg og fandt ud af at der sjælden var nogle der var enige, altså måtte enighed enten betyde at nogen snød dig eller at nogen snød sig selv. Jeg læste endnu mere.
På den måde blev politik for mig et spørgsmål om at stille spørgsmål, frem for at stole på andre. Siden dengang i 1972 har jeg stillet spørgsmål, ikke at jeg har fået svar på dem, men jeg kan dog konstatere at der er mange spørgsmål at stille. Politik er blevet anderledes siden jeg var ung og ikke havde stemmeret. Ikke fordi der er den store forskel på at skjule så meget som muligt for vælgerne, heller ikke fordi folketinget har uindskrænket magt, nej simpelthen fordi politik i langt højere grad er blevet strategi, hvor vælgere og borgere er blevet til tal i en statistik.
Jeg har siden jeg var 12 år haft en politisk holdning, underligt nok fik jeg først valgret som 20-årig. Jeg blev end ikke spurgt om jeg syntes valgretsalderen skulle sættes ned, for jeg havde ikke stemmeret. Men det havde en masse gamle og stokkonservative mennesker. Så ugen før min 20 -års fødselsdag skulle jeg ikke tage stilling til om jeg gik ind for stemme- og valgret for 18-årige.

Historie

Min far købte en bog af P.V.Glob til mig i fødselsdagsgave. Den handlede om Jernalderen, året efter fik jeg en bog om bronzealderen (måske var det omvendt). Jeg læste fascineret om Verdens, Europas og Nordeuropas historie. Jeg fik også bøger om historie af min mor og storesøster, fra "Sinuhe Ægypteren" til "Løgneren" af Martin A. Hansen. Jeg fandt ud af at historie drejer sig mere om mennesker end om bygninger eller flintspyd, at der er en sammenhæng. Uden mennesker ingen kanoner, uden mennesker ingen affaldshobe, der kan aftegne menneskers forbrug på forskellige tider. Historie var og er altså ikke vores efterladenskaber, nok snarere modsat. Vores efterladenskaber fortæller om os og om ansvarlighed og vel mest manglen på samme.
For mig blev historien ikke kongerækken eller sympati med stratenrøvere, Historie blev og er noget man kan lære af, ikke noget man skal konstatere. Og gennem historein kom jeg så alligevel til at ændre holdning, nemlig gennem brændevinshistorien, ikke fordi jeg synes vi skal læne os tilbage og imod det vi får, men simpelthen fordi jeg fandt ud af at historie er at konstatere, og derefter komme videre, ellers er historie som at begå selvmord: At finde ud af at det hele er noget lort og at man ikke hurtigt nok kan komme ud af lokummet!
Men så kan man jo finde interesser?

Brændevin

Det er jo nok ikke normalt at man interesserer sig for brændevin som 16-årig. Men jeg fik chancen for at se min far efter skilsmissen, og mine forældre boede langt fra hinanden og pengene var (som det muligvis er klart for nogle) ikke så mange at man bare kunne sende børn fra den ene ende af landet til den anden. Mine forældres indtægt var ikke specielt stor, det der gjorde deres arbejde til noget specielt (de var lærere) er og var at de fik en GOD pension. Nå tilbage til 1976 da jeg foreslog min far (han havde lavet perikonsnaps, fik Globs brændevinsbog som fødselsdagsgave og havde erfaring med at lave vin på rabarber og æbler) at vi skul lave en forening for mennesker der ville have erfaring med kryddersnaps. Han gjorde det sgu. Vi fik mere end tredive år, hvor vi beskæftigede os med kryddersnaps, glas og brændevine (Whisky, Cognac, Rom, Vodka etc.). For mig var brændevin en del af vores historie og for min far var det et kultur. Som han sagde til et foredrag han holdt: "Der findes ikke noget om brændevin som mig og min søn ikke kan svare på!" Hvorefter én spurgte: "hvornår fik spritfabrikkerne monopol i Danmark?" Min far svarede: " det er en af de ting min søn kan svare på". OG DET KAN JEG. (jeg var bare ikke med på foredraget og han ringede ikke for at spørge. Men for lige at runde det af. Spritfabrikkerne har aldrig haft monopol, måske nok en statslig aftale der kan minde om et monopol, men det var ikke et monopol.
Men jeg har også brugt mere end mit halve liv på, ikke alene at drikke brændevin, men at vide noget om det! Man kan vel kalde det en form for kærlighed til eller interesse for brændevin og tilknyttede emner.

Kærlighed

Endnu en interesse. Men hvad kærligheden angår gik det ikke så godt! Jeg har flyttet rundt i landet, jeg har haft masser af kærester og jeg har i adskillige år levet helt alene, i forhold til kærlighed. Jeg har i min ungdom mødt dejlige piger, piger der ville være utro og piger der ønskede mig som den der skulle elske med dem. Jeg har mistet kærester fordi jeg var mig, men også fordi jeg blev som min kæreste ønskede. Måske ville jeg være far til 6 børn, men nu er jeg officielt kun far til ét. Kærligheden har jeg sådan set altid haft problemer med, men der har været forskellige opfattelser af kærligheden fra min side og fra den anden side.
Men uden kærlighed til andre vil verden ikke kunne eksistere, det er jeg sikker på.

 Interesser

Men kærlighed har min interesse, og jeg vil gerne være både kærlig og forstående. Jeg vil også gerne spille musik, genfortælle eventyr og have en holdning til min omverden.
Alt det og meget mere!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar