søndag, juli 14, 2013

Kuglestøder eller kuglestøber

Det kan undre mig at kendisser i den grad kan være verdensfjerne. Indrømmet, da jeg var barn forstod jeg ikke at mine klassekammerater havde et andet liv og en anden forældreindkomst. Jeg må bare konstatere at det fandt jeg ud af. Jeg blev mobbet af de andre, hvis liv var betinget af landbrug eller fattigdom, jeg havde måske nok kammerater fra andre sociale klasser, men fattigdom var ikke det vi brugte tid på, det var at lege sammen, at være sammen. Behovet for penge opstod først da jeg flyttede hjemmefra for at studere, og mens nogle af mine kammerater valgte en lærlingestilling for at kunne tjene penge med det samme, valgte jeg at tage en uddannelse og leve af SU og et dertil vedhæftet studielån. Ikke for at skovle penge ind efter endt uddannelse, nej fordi jeg havde større evner indenfor det boglige område end jeg havde i den private sektor.

Kuglestøder

Jeg modtog vel noget der ligner 20.000 kr i støtte fra staten (S.U.), dertil kunne jeg låne i omegnen af 15.000 kr årligt med statsgaranti for tilbagebetaling af lånet. Det var "bare" en privatisering af statslånene, ikke andet, men renterne steg fra omkring 2% til over 20% mens jeg læste.
Omregnet til dagens tal vil det nok svare til at jeg modtog ca. 40.000 årligt til at gennemføre en uddannelse og at jeg fik en statsgaranteret kassekredit på ca. 25.000, altså et rådighedsbeløb på mindre end 70.000 kr om året og en gæld der skal betales tilbage, hvor kassekreditten holder en rimelig høj udlånsrente, mens de penge jeg evt ville indsætte i banken til dårlige tider overhovedet ikke ville forrente sig, tværtimod ville gebyrerne for at have en opsparingskonto koste penge i forhold til opsparingen, det kan sagtens kaldes en negativ indlånsrente, selv om det hedder alt andet i både bankverden og politikerverden.
Så står der pludselig en person frem, der ikke har nogen fornuftig uddannelse, hvis verden er så indskrænket at han end ikke kender til andre menneskeskæbner, men udelukkende tager udgangspunkt i sit eget liv.
Han har gennem adskillige år modtaget et par hundrede tusinde kroner fra sportsorganisationer for at vinde medaljer til Danmark. Desuden har staten lavet en særlov for atleter, så de kan opspare præmiepenge uden at betale skat af dem (vistnok svarende til en pensionsopsparing), ja der findes sågar en såkaldt "professorordning" så danske borgere der har haft ophold i udlandet kan flytte til Danmark og få skattebesparelser, den bruges flittigt af fodboldspillere.
Hvordan man som sportsmand kan repræsentere Danmark er mig svært at forstå, hvorfor man kan modtage ca. 3 gange så mange penge for at kaste med tunge kugler end en person der giver år af sit liv for at uddanne sig til samfundets bedste virker absurd. For min skyld må man kaste med kugler alt det man vil, da jeg var ung betalte jeg for at gå til fodbold og volleyball, og jeg havde ved Gud aldrig tanker om at jeg skulle have penge for det. Jeg har været medlem af mange foreninger som har samlet viden og udbredt den for medlemmernes bidrag, uden at dem der bidrog mest blev betalt for det - en uvurderlig viden som er blevet bevaret og behandlet. Men at kaste med kugler?

Amerikanske Billeder

Præstesønnen Jacob Holdt tog til Amerika. Han havde fotografiapparat med og levede af at sælge blod til blodbanker, så der var råd til den næste film. Han oplevede et sammensat og splittet samfund. Han kunne begå sig hos de rigeste og hos de fattigste, fordi han kom udefra. Men de rigeste amerikanere så ikke splinten i deres eget øje, de fornægtede nærmest fattigdommen ved at bygge mure a la Jericho. Samtidig stredes de fattigste om at være bedre end andre fattige, dvs. at fattige hvides største fjender var fattige afroamerikanere og latinoer, ja selv de sidstnævnte grupperinger stredes om hvem der var mest "trash".
I dagens Danmark har en nuværende chef for NATO tidligere vist sig som økonomisk svindler (sågar med statsmidler), sidenhen som statsleder der efterlignede de amerikanske tilstande, ja sågar opgav den danske neutralitetspolitik og sendte vore soldater i en krig vi aldrig har bedt om, og som vi aldrig har fået noget ud af, bortset fra en masse psykisk syge soldater og en sørgeligt masse døde unge mennesker. Krige som udelukkende kan bruges til at sikre en massiv hær af flygtninge, som vi derefter skal negligere eller hvad?
Imens sidder alle de formuende og nægter at se nogen som helst samfundsmæssig sammenhæng mellem deres handlinger og en stigende åndelig og økonomisk fattigdom. De bygger bare mure op, så kan de ikke se fattigdommen og elendigheden. Dem der lever i fattigdommen er for en stor dels vedkommende som de fattigste i Amerika. Hvis bare jeg kan få det lidt bedre vil jeg da være bedre stillet end dem der er fattigere end mig, dem der har en anden tro eller hudfarve, dem der vil dele det vi ikke har. På den måde har vi skabt det egocentriske samfund og i den grad ofret det multikulturelle samfund for stilstand. Pudsigt nok er det lige nøjagtig det vi beskylder muslimer for!

Kuglestøber

For at gøre det helt perfekt er mennesket nu defineret som en økonomisk funderet enhed. Fra Liberal Alliance til Enhedslisten er ejendom hellig. Ingen kan lide tanken om at borgere (landets indbyggere) ikke skal have ret til ejendom. Arbejdsgivere skal eje deres produktionsudstyr, arbejdere skal eje ejendom, så de kan betale skat. Men arbejdsgivere skal ikke betale så meget i skat af deres indkomst, mens arbejdere skal betale skat af både deres arbejde, deres indkøb og deres ejendom.
Ikke nok med det arbejdere skal stå til rådighed for arbejdsmarkedet. Hele tiden. Når der ikke er brug for dem skal de selv betale, enten ved at have en arbejdsløshedsforsikring eller ved at søge om kontanthjælp fra en pengekasse de selv har bidraget til i al den tid de har arbejdet.
Selvfølgelig er der nogle der ikke har arbejdet, der er nogle der er kommet til landet og ikke har fået arbejde af kulturelle eller helbredsmæssige årsager og de har så ikke bidraget til samfundet? Mærkeligt nok føles det som et misundelsesprojekt. Mine forældre, mine bedsteforældre, selv jeg og mine søskende har bidraget til samfundet ved at betale skat, simpelthen i en tro på at de penge vi bidrog med skulle sikre os og vore efterkommere en sikrere fremtid. Men ingen af os har sagt at de penge vi betalte i skat kun skulle gå til vores efterkommere. De skulle efter sigende gå til at bygge et trygt samfund, et samfund hvor mine efterkommere og andres efterkommere kunne leve i fred og fordragelighed, uanset køn, alder, tro og evner.
Desværre er mine statsopsparede penge gået til at parlamentarikere kan håne og mistænkeliggøre visse mennesker på overførselsindkomster, mens gældsplagede mennesker med mistænkelig historik (bankdirektører, privatansatte politikere, restauratører mm.) går fri for enhver straf. Nu er det nok også de færreste af logevennerne der er klar over at overførselsindkomster, for nogle dog pension undtaget, i virkeligheden er en straf i form af en almisse, der ikke sikrer et værdigt liv, udelukkende overlevelse.
Og der har vi så en af dem der aldrig har følt noget ansvar, Joachim B. Olsen, som bruger sin røst til at nedgøre mennesker fordi de ikke kan leve af at kaste med kugler. Han stiller sig kækt op og sørger for at mennesker hvis liv kunne have et indhold ved hjælp af en smule opmærksomhed og støtte, i stedet bliver nedgjort, får skyld for alverdens ulykker, klandres for at nasse de penge de selv har bidraget med til statskassen, ja sågar skal være tilfredse med at andre mennesker (som har travlt nok med sig selv) skal definere deres livsindhold. At støbe de politiske kugler og lade andre tage ansvaret er så let så man tror det er løgn - men at et liberalistisk parti vil gå så langt at kun selvmordsbombere adskiller partiet fra ekstremistiske afghanske partisaner virker sygt. At trække en samfundsdagsorden ned over hovedet med psykisk eller fysisk vold kan selvfølgelig ses som to vidt forskellige ting. Men det er stadig en dagsorden der hedder: "Det er kun os der har ret".

Ortodoksi

I Danmark har vi en tradition der går ud på at vi skal opbygge det demokratiske samfund ved at tale sammen, ved at diskutere og ved at lytte og handle derefter. Selv ortodokse samfund, som f.eks. Hernhutterne i Christiansfeld, som Jehovas Vidner og Scientologi har vi haft plads til, vi har kunnet kritisere eller støtte, vi har kunnet diskutere med muslimer og katolikker, vi har taget imod asiater der har forskellige trosopfattelser, vi har som befolkning vist åbenhed, fordi det var dansk.
OG så kommer et ortodokst liberalt parti og definerer hvad der er rigtig dansk. Ikke ved at slå ned på buddhister, Jehovas Vidner eller Katolikker. Nej, ved at slå ned på hele landets livsgrundlag: mennesker. Hvis man ikke har et arbejde er man til overs. Ikke fordi der er arbejde, men simpelthen fordi arbejde er alfa og omega - undtagen for politikere, investorer og andre velhavende mennesker.
Hvorfor min arbejdskraft skal sikre rige mennesker større rigdom har jeg endnu ikke forstået.
Gennem hele mit liv har mit arbejde båret frugt i at jeg kunne hjælpe andre og derved gøre mit arbejde værdifuldt, ikke for mig selv, men for det omgivende samfund.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar