onsdag, september 26, 2012

Alvorligt

"Den som tager spøg for spøg og alvor kun alvorligt
- har fattet begge dele dårligt" (GRUK af Piet Hein)

Jeg mødte til mit gratis arbejde i morges, lidt tidligt, fordi det også er ugebladsdag onsdag! (Mandag, onsdag og torsdag), og som kassedame sætter jeg aviser og ugeblade op.
Jeg undrede mig over at vi åbenbart skulle skifte vores cigaretautomater ud, i hvert fald var de afmonterede. Der var hektisk snak blandt Nettos medarbejdere, og jeg fik først min kasse et par minutter efter åbningstid. Det viste sig at der havde været indbrud. Jeg fik det bare først at vide, da en af de andre ansatte mødte.
Fort at gøre den del af historien kort måtte jeg åbne butikken, stille ugeblade frem, rense kassernes rullebånd for de sidste glasskår og feje og vaske gulvet så folk ikke skar sig på glasskår (Det skal siges at det grove rengøringsarbejde foregik før åbningstid - så det var bare for at undgå at kunder skar sig, at den finere rengøring skulle finde sted).
Jeg har samtidig så megen erfaring at jeg kan hjælpe med at oplære en ny ung medarbejder (under 18 år) til at være assistent i butikken. Altså skal jeg i princippet rydde op efter en indbrudstyv og samtidig være med til at uddanne en ung mand til at tage det arbejde jeg kunne passe. men OK jeg får jo heller ingen løn nu.
I dag har jeg altså: gjort rent efter en indbrudstyv, hjulpet en ung mand i gang med at lære at være kassedame, samt sikret at butikkens lønnede medarbejdere alligevel, trods indbrud, kunne føre butikken videre (endda i et sådant omfang, at det stort set kun var rygere der opfattede at der ikke kunne sælges cigaretter i butikken).

Jeg kan jo principielt være ligeglad. jeg får ikke løn for mit arbejde, jeg får almisser af staten og skal til gengæld tage arbejde fra mennesker der kunne have levet af det samme arbejde.
Jeg kan også være ligeglad med indbrudstyven, det er jo ikke mine penge - det er end ikke min investering, og tyven blev taget - fordi en beboer i kvarteret ringede til politiet, som rykkede ud straks.
Jeg kan også være ligeglad, med den unge fyr der er ved at blive oplært til at være butiksassistent i ca 2 år, for han har ikke noget arbejde når han bliver 18, så er han for dyr.
Jeg kan endda være ligeglad med dem der ikke kunne købe cigaretter hos os i dag på grund af det hærværk tyven havde lavet.
Men jeg kan ikke være ligeglad med, at det skide indbrud har påvirket mig hele dagen, og at jeg arbejdede 2 timer med hovedpine og lettere feber.

Ganske kort vil jeg selvfølgelig sige at jeg har haft det skidt fordi noget sådant har påvirket mig alt for kraftigt. Det er ikke sjovt at komme på en arbejdsplads, hvor det eneste man har af garanti er kommunens betaling af arbejdsforsikring. Ingen ferieopsparing, ingen pensionsopsparing. Kun kommunal forsikring. Og for mig er enhver forsikring et spørgsmål om jeg nogensinde ser pengene? Også med efterløns- og arbejdsløshedsforsikring. Så hvis jeg skulle blive udsat for et overfald - ville jeg ikke vide, hvad jeg ville gøre. Jeg ved, hvad jeg skal gøre, men ikke hvad der vil ske i situationen. Og hvordan vil min reaktion påvirke de mennesker der trods alt har et udkomme af at møde på arbejde?

Indbrudstyven har sandsynligvis lisså mange penege eller måske endda flere end jeg har. Jeg kan ikke helt finde ud af forskellen mellem førtidspension, efterløn, pension og kontanthjælp. Men mener at kontanthjælp er det tredje dårligste (efter SU og start5hjælp til unge på kontanthjælp). Altså må tyven have lisså mange penge som jeg har eller flere, uden at gå på arbejde er det vel et spørgsmål om misbrug eller at skylde penge væk. Det med at skylde penge væk til visse mennesker kan få folk til at begå desperate ting, men det gør det ikke lettere at leve med. Jeg har i dele af mit liv mødt narkomaner, kriminelle eller hutlere, der har lånt penge på de tåbelige lånevilkår der findes både privat og på f.eks. mobil-sms. Jeg skylder masser af penge væk, men det er udelukkende lovgivningen der er årsag til det: Jeg kunne med dagpenge betale enhver sit, men da jeg mistede dagpengene og skulle bruge min pensionsopsparing inden jeg igen kunne modtage kontanthjælp. knækkede filmen. Jeg forsøgte desperat at finde arbejde så jeg kunne undgå at hæve mine pensionspenge, men den gik ikke. Der var intet arbejde. Efter et år havde jeg brugt min families og mine venners penge, samt undladt at betale husleje, vand og el, samt nogle abonnementer på tidsskrifter. Efter at have hævet min pension skylder jeg stadig (efter posten i dag) ca. 35.000 (jeg tror nok at det jeg har i gæld før inkasso er omkring 18.000 kr.).
Men indbrudstyven har altså følt at der var en mulighed for at skaffe penge ved at bryde ind i Netto.
Politiet udtaler at det er en "gammel kending", og det tvivler jeg ikke på. Ingen planlægning og ingen plan-B. En nabo i boligblokkene i nærheden hørte lyden af knust glas og ringede til politiet, alarmen i butikken brød samtidig ud, og det betød at politiet var på stedet straks.

Spørgsmålet er nu, om de skattelettelser folketinget indfører og de samtidige forøgede byrder til de lavtlønnede og folk på overførselsindkomster kan få kriminelle til at være mindre kriminelle. Om straf for kriminalitet kan få folk der mangler penge og mulighed for at skaffe/tjene dem kan få dem til at holde op med at gøre psykisk ondt på folk som de er mest!
Bare en strøtanke herfra.- Især set i lyset af at et ALDI-marked ca en halv kilometer fra Netto også blev udsat for tyveri samme nat.

Man kan så tale om, at min reaktion var årsag til at jeg fungerede dårligt i kassen, man kan også spekulere på om det er alvorligt at vi kom helt forkert i gang i butikken. Man kan sågar spekulere på om det er alvorligt at jeg ikke vidste hvad jeg kunne melde ud offentligt. Jeg havde en rigtig dårlig dag på arbejdet, og den holdt hele dagen!

Men under alle omstændigheder er det alvorligt, at vore medmennesker pludselig har færre penge mellem hænderne, for det er og har altid været dem, der bruger penge. Alle teorier om at de højstlønnede er med til at skaffe omsætning på arbejdsmarkedet er notorisk vrøvl. Der findes end ikke én undersøgelse der viser at "skatteunddragelse" er med til at øge nogen omsætning (dertil kommer at højrefløjen og venstrefløjen) er modstander af "sorte penge" - - hvilket det kan være svært at forstå efter de politiske udtalelser. At den "røde" regering har accepteret at kun højtlønnede mennesker skal have mulighed for skatteunddragelse er klart alvorligt. Der er bare det ved det, at vi som ikke er med i denne fordeling, har svært ved at støtte ideen. Nu skal jeg til København og starter med en samtale, derefter vil jeg stille mig op foran folketinget. Og jeg synes det er alvorligt at vi skal bindes til at arbejde uden at være ansatte.
Jeg kan jo ikke klandre Netto, men jeg kan synes det er for dårligt at lovgivningsmagten ikke tager højde for  at en medarbejder kan få det dårligt i forbindelse med en uforudset (indbrud i en Nettobutik sikrer at alle alarmer går i gang og at alle medarbejdere (også praktikanter) er mistænkte) -  - skal jeg klandre nogen vil jeg jeg klandre staten der tvinger kommunen til at aktivere mig i en Netto-butik, hvor jeg arbejder helt gratis, hvor Nettobutikken ansætter gratis arbejdskraft - vel at mærke uden at betale løn!
For mig er det alvorligt at jeg ikke kan gøre noget i forbndelse med de ting der sker, når jeg er på arbejde. Men skal møde til et møde om min fremtidige plan, og diskutere praktik- eller løntilskud - når jobcenteret allerede har lavet en aftale om begge dele. Mødet skal vare to timer. og jeg skal trods det at mine arbejdstimer er fuld tid - diskutere min arbejdstid og mine planer.

Jeg kan end ikke ifølge brevet fra jobcentret tage til jobsamtale - jeg skal møde på dagen!
Såfremt jeg kan se er jeg altså nødt til at sige nej til en jobsamtale på dagen, fordi jeg ikke må udeblive fra aftalen!

Det er selvfølgelig alvorligt - især at jeg ikke kan overholde mine aftaler - men det er jo ikke mere alvorligt, end at jeg er den der ikke kan tage det alvorligt, at det er dybt seriøst. Gå nu videre til jobcentret og find ud af, hvad der er gået galt. Det er alvorligt ...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar