torsdag, september 27, 2012

Lukkelov

Den dag min lillebroder fylder 50 år afskaffes den danske "lukkelov", det er jo stort set mange år siden loven påbød lukning, der var snarere tale om en patchwork-agtig lov, hvor forskellige mønstre og lapper var syet ind på et lagen.
Da jeg var barn husker jeg at butikkerne var lukkede mellem klokken 18 og klokken 10., der var åbent om lørdagen mellem 10 og 12 og søndag var der bare lukket! Men mælkemanden var ude at køre med mælk tidligt om morgenen, så alle der skulle have frisk mælk kunne nå at få den inden de skulle på arbejde, på linje med avisbudene, der også skulle sørge for at der var aviser til morgenbordet til at supplere Danmarks radios programmer og TV-udsendelser, med nyhedsudsendelser én gang dagligt kl. 19.30 og børneudsendelser (Ingrid og Lillebror) før spisetid.
Vi havde åbningstid, men en lukkelov. Med skiftende regler og love er der sket det at byer med havneadgang, senere byer beliggende i nærheden (som nærmeste handelssted i forhold til havne) ikke var omfattet af lukkeloven. Senere blev lukkeloven blødt op med mulighed for længere åbningstider, kun regulereet af et antal af timer der måtte være åbent sammenlagt i løbet af en uge!

reglerne om lukkeloven før og efter 1. oktober 2012 kan ses her de næste par dage! (vil jeg tro):
http://da.wikipedia.org/wiki/Lukkelov

Lukkeloven er altså et projekt, der går ud på at give detailhandelen mere åbningstid. Undskyld at give almindelige borgere i Danmark bedr muligheder for at planlægge deres indkøb, efter deres arbejdstider.

Her er for eksempel en aftale med HK:
Nå, den gider jeg ikke vise, for der står intet om det jeg vil sige noget om. men der findes en side om HK og lukkeloven på wikipedia, så må du finde den hvis du vil vide hvordan HK fungerer overordnet på det danske arbejdsmarked.

Det jeg gerne vil frem til er nemlig at der er så mange ting omkring lukkeloven, der intet har med sund fornuft at gøre.
Lad os tage tingene ovenfra og nedefter:
Lukkeloven gælder primært detailhandel - defremgår af lovens titel: Lov om detailsalg fra butikker m.v., lov nr 606 af 24.juni 2005.
At holde åbent i længere tid skulle teoretisk et skaffe mere arbejde, og dermed flere lønjobs. Sandheden er at langt de fleste af dem der ansættes/lønnes er billig arbejdskraft (i detailhandelen mestendels unge under 18 år der ikke arbejder efter nogen overenskomst!). Desværre er andre love medvirkende til at den mertid der skulle være på arbejdsmarkedet til flere timers ansættelse er optaget af 3 ting:
1: Arbejdspraktik for folk på kontanthjælp;
2: Arbejdsprøvning for mennesker på sygedagpenge
3: Supplement til SU for studerende
Det betyder som systemet nu er indrettet, at ingen ledige i praksis kan få et lønarbejde i detailhandelen.

Men en anden faktor som er totalt overset er at mange af dem der kunne tage et arbejde (hvis altså der overhovedet var løn for det) er en del enlige mødre (evt. enlige fædre).
For disse personers vedkommende er der ikke meget at gøre, fordi de er enlige og derfor kun kan arbejde, når der er åbent i daginstitutionerne, og vi taler her om allle daginstitutioner, fra dagpleje til folkeskole med SFO. Som forælder kan man ikke bare arbejde fra klokken 15 til klokken 22 og lade sit barn alene, det kunne if anden lov medføre at man bliver erklæret uansvarlig som forælder og i den sammenhæng medføre tvangsfjernelse af ens barn!
Blandt mine bekendte findes der enlige mødre, hvis børn kræver særligt opsyn eller særlig opmærksomhed. En af mine venner måtte flytte for at få den særlige opmærksomhed. Familien var koncentreret om Samsø, men kommunens varetagelse af dens ansvar var så dårlig at en fraflytning fra Samsø Kommune var den eneste mulighed for at komme i kontakt med arbejdsmarkedet! Min gode veninde, som jeg altid har haft et venligt, og aldrig personligt forhold til, måtte altså forlade den nærmeste familie og mulige pasningsmuligheder (når det passede i familiens arbejdsrytme) for at få en pasningsgaranti - eller i virkeligheden en garanti for at hendes søn blev passet og tilset af mennesker der kendte hans sygdom! Men selv med børn med traumatiske sygdomme gælder der regler. Derfor ikke noget job som kassedame lige med det samme. Og alt det andet arbejde er også afhængig af lav løn og tilpasning ...

Blandt mine bekendte findes også piger, der har et par børn og får dem passet mere eller mindre på det offentliges regning. Det sker trods det at pigerne skal arbejde på fuld tild, som butiksassistenter på kontanthjælp, men så længe de kan arbejde i daginstitutionernes åbningstid, er de faktisk gratis for butikkerne. Deres arbejde giver ikke andre mulighed for lønarbejde, tværtimod.
Arbejdsløse enlige mødre eller fædre er bundet af at kunne få deres børn passet, og det er der også nogle der kan, men vi kan ikke alle være begavet med forældre eller bedsteforældre som er de fødte pædagoger. Mange af vore forældre/bedsteforældre vælger at perkere ungerne/ungen foran TV eller DVD-afspiller, andre vælger at købe slik eller måske endda noget sundt (pære/banan) Men grundlæggende er valget at købe noget til barnet. Jeg ved helt sikkert at det ikke drejer sig om at slippe for ansvaret eller for at komme lettest over evt. problemer. Faktisk mener de fleste bedsteforældre det godt, det tager bare af og til grundigt fejl (JEG KAN IKKE LADE VÆRE: Faktisk mener de fleste politikere det godt, de tager bare af og til grundigt fejl!). Men vores samfund (såkaldt velfærdssamfund) kan ikke bare indføre en "åbningslov" som ikke tager hensyn til dem der skal holde åbent! OG jeg mener ikke virksomhederne, de kan jo bare sætte priserne op så de matcher omkostningerne! Eller lukke, hvis de ikke tjener penge. HVOR SVÆRT KAN DET VÆRE?

Men en lukkelov (egl. "åbningslov") skal aldrig være årsag til at ændre arbejdsvilkår, medmindre det er til det bedre! Som "ansat" på kontanthjælp (jeg siger det så ofte som jeg kan (og lidt oftere) får jeg 0 kr i timen, 0 kr i feriepengeopsparing og 0 kr i pension. Jeg må kun holde en måneds ferie og får ikke andet end kontanthjælp, mens jeg holder ferie. Jeg skal spørge om alt, gå til kontrolsamtaler om min jobsøgning, om at være i arbejdsprøvning, praktikordning eller praktik med løntilskud, jeg har 5forskellige ansatte hos kommunen der hver især skal tage sig af mine behov, alt efter om det har med arbejdssøgning, økonomi, arbejdsmarked eller jobsøgning og praktikantordning at gøre.

Summa summarum:
"Lukkeloven" skaffer ikke flere udsatte i arbejde, den skaffer ikke flere penge til samfundet, den får ikke i første omgang (flere arbejdere fra østlande eller andre EU-lande) i arbejde i Danmark. Den eneste virkning af den nye lukkelov er at vi får en klasse af unge løntrykkere, der kan supplere deres SU med ca 50-60 kr i timen!

Set med mine øjne ville det optimale være at ændringen af lukkeloven medførte en lovgivning der krævede at daginstitutioner og skoler (børnehaver, SFO'er etc) skulle have pligt til at holde åbent i samme tidsrum + ½ time før og efter lukkelovens "krav". Fagforeninger skulle have lov til at forhandle lønvilkår med staten og ...
Nå ja, staten handler jo bare, den forhandler ikke.

Jeg havde lige glemt at handel = penge, og når staten handler, så drejer det sig kun om penge!!!

Men at tvinge mennesker til at arbejde for at få penge til sig selv og deres børn, uden at respektere de vilkår de lever under, og derfor hjælp dem, går over min forstand"

ET MENNESKE BLIVER IKKE ET BEDRE MENNESKE AF AT VÆRE TVUNGET TIL AT VÆRE DET!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar