mandag, december 05, 2011

Misbrug

Jeg er træt af at høre om misbrug nu. Vi skal bruge formuer på at finde ud af om ministre har misbrugt deres magt, samtidig lægger vi afgift på næsten alt der kan misbruges (spiritus, tobak, fedt, you name it). Embedsmænd anklages for at have misbrugt magten til at lække ømfindtlige sager til pressen, og kvinder anklages for at have være stiltiende vidner til mænds misbrug af deres små børn.
Hvor begynder misbruget?
I skolen havde jeg en ven der blev dybt religiøs fordi hans mor kunne lide at dyrke sex med ham (han fortalte aldrig hvordan, kun at han syntes det var ubehageligt). Er det misbrug?
I samme periode havde mine forældre (som da var skilt) en kollega som af og til kom på besøg - jeg boede hos min mor - Jeg aner ikke hvad han gjorde ved min mor, men han kom ind på mit værelse som jeg havde arvet efter min storesøster og han kyssede og tog på mig.  Da jeg vågnede fandt han vel ud af at jeg ikke var min søster, men det er vel stadig misbrug? Og jeg ved end ikke i dag om min søster nogensinde blev misbrugt, den slags ting taler vi jo ikke om i de kredse.
Jeg vil også gerne indrømme at jeg blev lokket i fordærv af en skolekammerat. Fordærvet skyldtes nok mest at jeg var inkarneret antiryger og medlem af NOAH da jeg var ung. Men jeg blev lokket over på rygerholdet (rygere af humørtobak). Jeg lærte at inhalere og jeg lærte at se stort på lovgivningen, så længe vi kunne have det sjovt og få vores bevidsthed udvidet (Gud hvor vi trængte til det). Der var grønt, rødt og sort, der var stjernestøv og hjemmedyrket marihuana  (vi gik højt op i hvor hvor mange generationer der var bag og 12 var hel vildt meget).
Skal jeg sætte år på begyndte det vel efter gymnasiet, altså i 1977. Og så brugte jeg hash i perioder frem til 1984, hvor jeg havde en forfærdelig oplevelse. Jeg fik det dårligt og havde det man kalder "en nedtur". Jeg har ikke rørt det stads siden, men kender og har kendt andre der ikke har fået samme dårlige oplevelse.
Jeg begyndte også at ryge på baggrund af at jeg lærte at inhalere hash, tobak blev en del af mit liv, og var det varierende over en periode på 20 år. Faktisk holdt jeg op med at ryge allerede da jeg fik mit hash-chock i 1984, men begyndte så at ryge igen inden jeg mødte min datters mor i 1988. Da hun blev undfanget (eller rettere da hendes undfangelse blev bekræftet af lægerne) holdt jeg op, i sympati med moderen som ikke kunne slippe smøgerne uden hjælp (hun kunne heller ikke med hjælp). Men da vi så blev uvenner begyndte jeg at ryge igen, vel en form for regression eller også følte jeg mig bare fortabt.
I hele perioden hvor min datters mor var en del af mit liv fik jeg masser af øl. Hun drak guldøl fordi de var billigere i forhold til procenterne, jeg drak pilsnere fordi de kun virkede efter procenterne. Måske var det også en god ting at hun altid samlede flaskerne til sidst i måneden - så var der til at købe flere øl, og der tror jeg at mit argument var at så skulle vi drikke pilsnere i stedet for guldøl - så ville der være flere tomme flasker. (LOGIK).
Under alle omstændigheder vil jeg hellere betegne det liv vi havde sammen som et behov for at være sammen. Vi misbrugte ikke oprindeligt hinanden. Hvis vores forbrug af alkohol og marihuana var voldsomt (hvad det ikke var pga. de penge vi havde) ville vi have et troværdighedsproblem, men det var ikke stort, det var kun stort i forhold til vores rådighedsbeløb. Jeg så masser af mennesker der købte dyr whisky på værtshusene som vi kom på .Jeg så masser af studerende og højtuddannede der brugte langt flere penge end vi gjorde. Vi brugte kun dem vi havde. Så kan man altid tale om misbrug af offentlige midler.
Min datters mor levede principielt af piller og alkohol og jeg er stort set sikker på hun døde af kombinationen, men ingen kunne ændre hendes måde at leve på. Selv lægerne gav hende den medicin som hun skulle have.. Hvis nogen skal stilles til ansvar for hendes død må det derfor være lægerne eller myndighederne.
Men lad os nu vende tilbage til det egentlige, nemlig misbrug. Siden jeg var ganske ung har jeg jeg i mindre eller større omfang (afhængig af min økonomiske formåen) indkøbt  øl, vin eller brændevin - alt afhængigt af min indtægt. Jeg har også været så heldig at jeg har kunnet finde et sted at bo som har været billigere end en bolig i et et socialt boligbyggeri.
Det er jo dejligt at få tilskud, det troede jeg også så da jeg boede i en lejlighed der var ejet af en ældre dame tænkte jeg at vi i fællesskab kunne få del i den sociale arv. (Ikke at jeg som 30-årig syntes at en 70-årig dame var værd at misbruge, mere at hun skulle leve roligt og i fred for myndighederne ved at leje en del af sit barndomshjem ud) Men jeg fandt hurtigt ud af at de penge jeg fik i tilskud var B-indkomst og at de blev fratrukket mine fradrag (egentlig kun børnepenge), men jeg fik intet ud af et tilskud til min bolig. Til gerngæld steg min husleje, da udlejerens søn kunne se en mulig merindtægt. Misbrug?
Jeg må indrømme at mit forbrug af alkohol er for højt. Jeg må indrømme at jeg ønsker at have en flaske øl eller vin i nærheden af hånden i løbet af dagen, ja jeg må endda tilstå at en snaps af og til kan få min morgen til at blive lettere, men er det misbrug?
Eller er det misbrug at andre mennesker gør noget imod dig som du ikke har indflydelse på? Svar nu ærligt!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar