torsdag, marts 07, 2013

Indvandrere

Så skal vi høre en panikslagen regering forsøge at føre DF-politik. Karen Hækkerup vil nu TVINGE indvandrere til at lære dansk, samtidig med at en borgmesterkandidat for DF i Odense omtaler fantasilandet Hulabula-land. Hvad er der blevet af respekten for mennesker?

Definition på en indvandrer

Det første jeg spørger mig selv om, og andre hvis de overhovedet kan svare, er: Hvad er definitionen på en indvandrer? Er det mennesker der har giftet sig med en dansk statsborger, er det mennesker der har været 2. generation af en tilflyttet familie fra et andet land, er det flygtninge der søger asyl på 3. år eller er det simpelthen mennesker hvis oprindelse kan henvises til et andet land eller en anden religion. Hvor står 6. generationsjøder i dette, hvor står mennesker der er familiesammenført for få måneder siden? Hvor står jeg med rødder hos kartoffeltyskerne eller jødiske flygtninge. Jeg er født på Sjælland, opvokset i Vestjylland og det sted jeg har boet i den længste periode af mit liv er Samsø. Med sådan et nomadeliv vil jeg så være at betragte som indvandrer i et samfund som Odense, fordi jeg er flyttet for at få arbejde og familie, eller vil jeg fordi min familie har lært dansk og fordi jeg har lært dansk og ikke er ordblind eller har andre sproglige problemer end at jeg taler uklart når jeg bliver fuld, og at mit tastatur på PC'en opfører sig underligt på grund af det trådløse netværk?

Dansk tale

Jeg har boet så mange steder at jeg forstår de fleste dialekter, jeg forstå sådan set de fleste mennesker der taler langsomt og tydeligt, ja vestjysk musik (De nattergale) eller for den sags skyld nordjysk (Niels Hausgaard) kan jeg gennemskue og synge med på, mens jeg nok forstår de københavnske dialekter men ikke helt mestrer dem. Hvordan kan det så være at jeg ikke forstår en dansker der mumler og siger ting der udelukkende lyder som mummelum, trods det at vedkommende har boet hele sit liv i Danmark, trods det at forældre og bedsteforældre har levet hele deres liv i Danmark? Måske skulle vi bruge tiden i undervisningssystemet på også at lære at artikulere fremfor at kræve sprogkundskab (dansk). At være ordblind har indtil for nylig været et uoverskueligt problem for den der var ordblind, nu er der efterhånd hjælp at finde. At have svært ved at lære at tale dansk både hvad grammatik og artikulation angår er svært for nogle, lettere for andre, en kendt radiovært i et haveprogram, en journalist på DR og en prinsgemal samt mange andre har vist at de taler dansk så godt som de evner, og de er faktisk alle til at forstå.

Vore nabolande

I de nordiske lande har vi faktisk det problem at vi forventer at danskere både kan tale, læse og skrive dansk. Mennesker der ansættes i et arbejde i den sydfor liggende del af europa skal til gengæld tale nationalsprog. Eksempelvis bliver en dansk fodboldspiller ikke undertekstet i forbindelse med et interview i tysk fjernsyn etc. Faktisk husker jeg at Monty Python var en af de første udsendelser jeg så på tysk TV med undertekster, iøvrigt en spøjs oplevelse. Tekstning er i Danmark naturlig, kun de yngste tv-seere får i dag dansk tale henover udsendelser, mens man i Frankrig, Italien, England (Borgen) og Italien, Tyskland m.fl. fastholder at modersmålet skal være det vigtigste og nogle gange eneste sprog der tales til voksne mennesker.

I Norge har de godtnok, da landet blev løsrevet fra Danmark, hvor både forfattere og soldater med flere fik en stor karriere, indført et nyt sprog, på samme måde har man i Belgien og Irland flere sprog at vælge mellem, og på Island har man en sprogpolitik der forhindrer at fremmedord skal være en del af det islandske sprog. Det er sikkert fint for nordmænd, irere og belgiere, men jeg savner alligevel at forstå ord og stednavne, når vi i EU skal være fælles om (ja hvad andet end kapitalakkumulation) og samtidig ikke forstår hinandens sprog. At danskere i stort omfang faktisk end ikke forstår vore nordiske naboer, som vi har sproget fælles med er ikke smart, men at vi vælger at isolere os er da endnu sværere at forstå.

Hvem taler dansk

Hvis indvandrere, som vistnok ifølge de forskellige udmeldinger fra politiske partier mm., ikke taler dansk godt nok, hvad så?

Jeg kan slynge om mig med fremmedord (kendetegnet ved at stamme fra andre sprog), andre kan forklare en fest ved at forklare at det er Eid, mens det for eksempel snart er "Jom alef shel Pesach" ifølge den mosaiske kalender og skærtorsdag ifølge den romersk katolske kalender. Ja vi kan endda konstatere at en helligdag som "Maria bebudelsesdag falder forskelligt alt efter hvilken kristen religion man vedkender sig: Den danske folkekirke: søndag 17. marts; den græsk-katolske kirke: 25. marts; den russisk ortodokse kirke: 7. april.

At fastholde en tro på at religion og dansk tale får os alle til at tale dansk er altså noget forkvaklet vrøvl. Selv danskere taler utydeligt eller siger noget uforståeligt. Det vil derfor være langt vigtigere at lære at udtrykke sig, både på skrift og i tale, så glem grammatikken og den sproglige formulering. Nogle mennesker har lettere ved at lære dansk, de har det lettere, andre lærer aldrig artikulationen, men kan formulere sig formfuldendt på skrift (jeg voksede op i vestjylland, hvor nogle af mine venner sagde "en" om alle navneord, mens de på intet tidspunkt havde problemer med at skelne mellem intetkøn og fælleskøn).

At lytte dansk

Måske skulle vi vende det hele på hovedet? I stedet for at kræve et formfuldendt dansk burde vi måske gør som i de lande der ligger syd for Danmark, prøve at forstå hvad indflyttere forsøger at sige. Vi burde måske hjælpe dem til at tale dansk ved at give dem et klap på skulderen og fortælle hvordan det egentlig skal siges på dansk, eller på en venlig måde rette dem (lur mig om ikke de fleste danskere end ikke kan tale så godt dansk at de kan lære det fra sig). Jeg har selv lært at tale bedre tysk ved at få irettesættelser i al venskabelighed, frem for at få at vide at jeg skulle holde kæft til jeg kunne tale perfekt tysk. Tyskerne kunne dengang nærmest ikke tale engelsk og fransdkmænd heller ikke, indbyrdes var fransk og tysk forbudt som fremmedsprog i de to lande.

Det er mærkeligt at jeg i både folkeskole, realen og på gymnasiet blev oplært i at læse andre sprog, norsk, svensk, tysk og engelsk. Hvordan jeg på gymnasiet fik mulighed for at lære russisk, fransk og spansk udover tysk og engelsk, ja hvordan jeg selv kunne vælge hvilken grad mit danske sprog skulle vurderes til, samtidig med at latin var et tilbud.

For mig at se lærte jeg mere dansk ved at lære fremmedsprog end jeg nogensinde lærte ved at have lærere der ikke kunne andre sprog end dansk. Samtidig må jeg beklage at nogle af mine dygtige klassekammerater ikke kunne få en god uddannelse fordi de samme lærere betragtede dem som imbecile, når de ikke kunne stave og udtrykke sig klart på skrift.

At være dansk i Danmark

Nu kommer så denne desperate socialdemokrat med et bud på hvordan man får indvandrere til at tale bedre dansk i Danmark for at komme lettere ud på et arbejdsmarked der i bedste fald findes, i værste fald opstår til fordel for fremmedarbejdere, altså mennesker der er villige til at flytte rundt i hele verden for at tage arbejde. Almindelige mennesker tager stilling til denne flytten rundt, som om det er et problem, selv fagforeningerne betragter det som et problem, som også politikerne gør det over hele båndet fra yderste blå til yderste rød.

Er det så ikke mærkeligt at vi i det danske arbejdsmarked implementerer fx polske arbejdere, der bliver boligløse efter endt ansættelse til lave lønninger på elendige sikkerhedsvilkår?
Skulle de have lært dansk før de blev ansat, skulle de have stillet krav om at betale dansk skat og godkende fagforeningernes ansættelsesvilkår? Skulle de betale skat af hver eneste krone der blev udført af Danmark, samtidig med at de skulle betale skat af hver krone der var tjent i Danmark? Skulle de have at vide at ansættelse i Danmark kunne medføre at de kunne miste deres familie fordi den økonomiske gevinst ikke var en økonomisk gevinst? Skulle de have at vide, at straffen for at snyde den danske lovgivnng kunne sætte dem i fængsel og give dem en livsvarig gæld.

Eller skulle de bare arbejde for nogle kyniske arbejdsgivere, som i mange tilfælde har dansk statsborgerskab og ikke kan  straffes på andet end pengepungen?

Danmark i EU

Meget af det der sker skyldes en verdensomfattende finansiel krise. Denne såkaldte "krise" er blevet omtalt som en verdensomspændende krise, trods det, at finansielle institutter, aktionærer og internationale firmaer kan fremvise kæmpestore overskud, stort set siden "krisen" brød ud. Danmark er med i en finansiel investerings og produktionsunion, som satser på internationaltudveksling af varer og kapitalakkumulation, kaldet EU.

Danmark er med i NATO, der er blevet en krigsførende organisation (det kunne jeg godt have fortalt allerede i 1972, da jeg begyndte at interessere mig for politik) trods det at den kun skulle være et forsvar mod Sovjetunionen!

Danmark er blevet en krigsførende nation, trods skiftende regeringer siden 2. verdenskrig har lovet befolkningen at vi var neutrale og kun i forbindelse med fredsbevarende aktiviteter i NATO-regi ville blande vores forsvar ind i krig. Cyopern og Det tidligere Jugoslavien er eksempler på områder hvor vores forsvar udelukkende måtte forsvare sig og på ingen måde løfte våben mod andre, på ingen måde!

Hjælp til krigen

Nu har den danske regering - og jeg er ligeglad med dens farve - bestemt at alle dem der har hjulpet med at oversætte fra afghansk til dansk og ombvendt ikke har krav på at komme til Danmark, da de jo bare har tjent deres penge i deres eget land.

Ikke nok med at regeringen har ført krig uden folkeligt mandat, nu skal dem der har hjulpet som tolke og arbejdskraft iøvrigt stilles op ad en mur for at se om de kan rammes af de kugler de har hjulpet danske soldater med at undgå!

Jeg skal ikke kunnes sige hvor mange af disse hjælpere der har arbejdet for at forsørge deres familie, heller ikke hvor mange der ville af med Taleban, ikke engang hvor mange der frygter for deres liv når/hvis de danske krigsstyrker får mandat til at trække sig ud af Afghanistan. Men det ville da være  en gestus, såfremt regeringingen tilbød at de kunne søge politisk asyl trods det at den store verden erklærer landet fredeligt og derfor ikke anser asyl som en mulighed. Mon ikke det er de verdensfjerne embedsmænd og deres politikere der i virkeligheden ikke har nogen kogen kontakt til virkeligheden?

Indvandrere

I Danmark skelner myndighederne skarpt mellem asylansøgere ( mennesker der ikke kan få ,ophold i Danmark, medmindre de er flygtninge, s.d.); flygtninge  (Nærmest døde fra lande vi som nation definerer som krigsførende i en borgerkrigsagtig form); familiesammenførte (fætter-kusinefest og misbrug af danske skattekroner), samt indvandrere (alle de andre, som enten har giftet sig med en dansk person eller har formastet sig til at få børn med en dansk statsborger).

Nå ja, så er der alle dem der flytter til landet for at lave det arbejde som ingen danske håndværkere kan lave, simpelthen fordi der ikke har været muligheder for at uddanne håndværkere i krisetider. Regeringen her ikke haft øjnene åbne de seneste 30 år og sikret at der kunne uddannes håndværkere, men arbejdsgiverne hasr samtidig satset på eget overskud uden at satse på fremtiden. Nu kommer de fattige fra alle andre EU-lande for at arbejde, og vi kan stort set ikke engang opfylde de krav der er til arbejdskraft. Alligevel skal vi med vold og magt lære danske indvandrere at tale dansk på et tidspunkt, hvor det offentlige end ikke kan ansætte folk til at lære indvandrere dansk.

Og fortæl mig så lige en gang til hvad en indvandrer er!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar