mandag, november 04, 2013

Uundværlig

Ingen er uundværlig hedder det sig. (Fra McGraw-Hill Dictionary of American idioms an phrasal verbs 2002: "(Anyone may become unnecessary; anyone may lose his or her job.) Fred: You can't fire me. I'm absolutely necessary to this company. Nancy: No one is indispensable, Fred.
The housekeeper was sure that her employer would always need her, but she discovered when she was let go that no one is indispensable.)
Uundværlighed er altså noget vi først opdager når vi afskaffer det.

Jeg bliver mere og mere politisk

Mit liv er blevet mit eget. Jeg er lukket inde langt ude på landet, ingen har tilsyneladende brug for mig. Derfor bruger jeg en stor del af min tid på at være politisk. Stort set på samme måde som andre politikere. Jeg sidder i en lille glasklokke og bekræfter mig selv i min politiske opfattelse af den omverden jeg stort set ikke deltager i, fordi politikere har overflødiggjort mig. Jeg er nemlig ikke nødvendig og derfor er der ingen grund til at spilde penge på mig. Teorien bag er at der på et tidspunkt bliver brug for mig og at jeg så skal være klar til at være nødvendig igen.
Den form for logik passer som fod i hose på min situation. Jeg finder mig i at jeg har en teori, at jeg er ensom og at min økonomi er i laser, og betragter det som en ophøjet form for politisk sans.

Me,  myself, I

Joan Armatrading lavede en pragtfuld plade i vinylalderen med ovennævnte titel. Teksten handlede mere om frigørelse end om egoisme. Sådan har jeg det også. Jeg vil gerne frigøres og blive ved med at være mig. På mange måder er det vanskeligt, fordi jeg har fået en rolle i statistikken over mennesker der ikke har arbejde, over dem der lever af samfundets penge og over dem der muligvis står til rådighed for fremtidens samfund. I mellemtiden skal jeg gøre en hel masse ting som ikke har noget med min personlighed at gøre, som ikke på nogen måde kvalificerer mig til fremtiden og som i princippet er politisk teori.
Uundværlighed skabes gennem at gøre mennesker undværlige. Logik?

Træt

Nu er jeg bare færdig med at være uundværlig, jeg er i det hele taget træt af at være. Ikke fordi jeg har lyst til at tage mit eget liv, mere fordi jeg har lyst til selv at bestemme over mit eget liv. Med samfundet som toneangivende betyder det til gengæld fravær mere end nærvær. Så jeg lever i min egen verden. Den verden jeg knap nok forstår, men som jeg kan overskue. Ensomheden, manglen på kærlighed og omsorg, eksistens som eksistentialist og anarkist. Det er ikke noget der bringer glæde til mit liv, men det er meget lettere end at gøre noget som alle andre synes jeg skal gøre uden at det ændrer på mig og gør mig mindre træt.
Men jeg bliver forfærdelig træt af ikke at gøre noget jeg er god til, ikke at kunne elske og holde af og af at være mig selv nærmest fordi der ikke er andre.
At være uundværlig mens man reelt er undværlig er en mærkelig skæbne, som bevirker at man gør apati til sit livsindhold.
Økonomi

De mange penge man ikke har til rådighed, fordi alle andre ikke kan få nok, er med til at vise mig hvor meget jeg er uundværlig. Jeg skal simpelthen tjene nogle flere penge for at kunne begå mig i samfundet. På samme måde skal jeg helst bo sammen med en eller være gift, så er jeg ikke til fare for lystne fruentimmere eller for samfundet. Men jeg kan berolige alle med at jeg ikke er til fare for hverken samfund eller kvinder, min økonomiske situation på baggrund af min uundværlighed gør at jeg kun er mig selv, at jeg har svært ved at omgås andre socialt, faktisk skal jeg øve mig for at virke i sammenhæng med andre, de skal jo nødigt tvangsindlægges til alle de tanker jeg som uundværlig har tid til at tænke, alle de tanker der holder mig vågen om natten og som kører rundt i hovedet hele tiden, med det resultat at jeg ikke kan sove sammenhængende.

Ro på

Jeg har konstateret at jeg er undværlig hvad angår kærlighed og ømhed, endda adskillige gange. Jeg er måske heller ikke den bedste til husholdning eller rengøring, personlig hygiejne er selvfølgelig også bestemt af mit økonomiske råderum.
Jeg er egentlig et følsomt menneske og som sådan ganske undværlig i samfundsmæssige sammenhænge, jeg reagerer på kritik (både negativ og positiv) og jeg reagerer på at andre danner et billede af mig fremfor at jeg selv definerer mig som menneske.

På trods af betingelserne og ensomheden og manglen på menneskelig accept skal jeg stadig respektere at jeg er uundværlig, defineret ud fra andre menneskers opfattelse af hvad et uundværligt menneske er.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar