onsdag, november 06, 2013

Kvik

Der findes nok ikke bare én dansker der ikke kender scenen fra matador, hvor grisehandleren serverer en frikadelle for sin hund og siger det er en "tysker". Først da han siger "det er en dansker" spiser hunden frikadellen eller hvad det nu er.
Egentlig et mærkeligt symbolsprog. Når jeg er i hadefuldt humør vil jeg ønske at destruere det jeg ikke kan lide, hvilket vel vil svare til at spise den famøse frikadelle. Omvendt vil det nok være et ønske at bevare det danske, eller mennesket som sådan.

Os

En af de ting vi spilder allermest tid på er at diskutere hvad det egentlig vil sige at være dansk. Dansk Folkeparti giver udtryk for at det nærmest er en religiøs tilgang til et statsborgerskab, på linje med medlemskab af Folkekirken. De fleste andre partier har en lidt mere pragmatisk holdning til det at være dansk, nemlig at man har dansk statsborgerskab. Endelig findes der en del mennesker som ikke har dansk statsborgerskab, nogle er bare samboende med danske statsborgere, andre er flygtninge eller asylansøgere (næsten det samme), atter andre er gift uden at lovgivningen giver dem ret til at være danske statsborgere.
Vi består altså af en hel masse mennesker der lever i Danmark under meget forskellige vilkår. Vi er end ikke danskere, vi er faktisk fjender, selv om vi alligevel er os, altså mennesker i et land.

Havelågen

Nu er der det et gammelt udtryk at "være vaks ved havelågen". Der ligger jo en slags seksuel antydning i udtrykket, men det er jo også et udtryk for at man ikke bare gør hvad der forventes af én. Tværtimod har det noget med at gøre som man selv vil.
Jeg husker jo havelågerne hos mine bedsteforældre, de markerede privatlivet. Så at overskride privatlivets grænser var nok det værste man kunne gøre. Vi fik tyskerne som var vakse ved havelågen i 1940, vi fik faktisk også kommunisterne som var vakse ved havelågen i efterkrigstiden, og dermed opstod et had til tyskere og kommunister. Det er så let at hade at vi ikke tænker på de mennesker der er bag vores had, vi vælger bare at hade frem for at byde velkommen. Senest har vi jo set hala-krigen, hvor frikadellen blev ophøjet til noget nær helgen fordi den var dansk (oprindelig et fransk udtryk ficandelles, beslægtet med tysk fikandelle, og sandsynligvis beslægtet med fricassé og fricandeau [if. Ordbog over det Danske Sprog]).
Altså noget af det allermest danske vi kan forestille os hvis vi vil fremhæve danskhed. Næsten alle udtryk indenfor håndværk stammer fra Nederlandene eller nedertyskland (det der er tættest på Danmark. Der findes inden for litteratur og kultur et væld af udtryk, der er lånt fra andre sprog, og engelsk er blevet til mere end bare udtryk, det er blevet til en del af børn og voksnes opvækst. At danskere i vikingetid og middelalder gav sproget i andre lande en indsprøjtning af nordiske og danske udtryk til både englændere og franskmænd er selvfølgelig en helt anden sag, og vi burde nok trække den sproglige arv tilbage fra disse lande. Om ikke andet af hensyn til den forurening af sproget som vi har været årsag til, og dermed har forurenet de engelske og de franske områder. Havelågen var åbenbart ikke lukket ordentligt.

Fremmedhad

I min barndom var tyskerne ikke populære, jeg voksede op i det vi kan kalde Vestjylland, fordi der var hede hele vejen omkring den by der lå mellem to åer. Tyskerne tålte vi på én måde, vi talte faktisk tysk når vi arbejdede om sommeren, fordi vi kunne plukke dem for deres penge. Så sent som for mindre end ti år siden steg priserne hos den lokale bager når turistsæsonen gik ind. Pengene lugtede ikke og tyskerne betalte, indtil for omkring 5-6 år siden da der indtrådte en økonomisk krise. Tyskerne skulle jo nok have en form for erfaring med økonomiske kriser, i hvert fald har de oplevet et par stykker, og de resulterede i verdenskrig.
Ikke fordi krig nødvendigvis var had, det var vel mere nationalisme der bragte dem til at føre krig. Men krigene medførte jo et had til andre nationer eller befolkningsgrupper (englændere, franskmænd, romaer, jøder etc.) Had var derfor en måde at elske sig selv på.
Kender vi lige samme måde at hade på i et dansk parti?

Historieforfalskning

Nu ville denne blog blive timelang og hundrede meter længere, hvis jeg skal nævne al den historieforfalskning som Dansk Folkeparti har stået for gennem det seneste årti. Den ville også komme til at fylde et par kilometer hvis alle andre politiske partier skulle citeres for deres historieopfattelse, så jeg vil holde mig til min egen opfattelse af historien, som er bygget på mine oplevelser og de input jeg har modtaget af lærere og forældre samt medstuderende.
Som resultat er jeg nået frem til at historien er vildt spændende, den har en arytmisk vækst, men hvis man ikke bare tror på historien men lytter til den, så er der håb forude. Vi er ikke nødte til at acceptere en historikers udlægning af historien, vi er end ikke nødte til at finde os i historieforvanskning med henvisning til andres fortolkning af ikke-eksisterende kendsgerninger (Dommen mod Bent Jensen i Østre Landsret, som af hele højefløjen blev betragtet som en sejr, trods det at domstolen helt klart frikendte Jørgen Dragsdal, men ikke dømte Bent Jensen for injurierende udtalelser). Vi skal blot lære at læse indenad i stedet for at have idioter til at fortolke domsafsigelser. Selvfølgelig er det en dårlig dom at sige at Dragsdal har ret i at han er blevet misfortolket og derfor kan misfortolkes og udleveres af en politisk historiker, men han blev faktisk frikendt og Jensen fik en dom, ssom sagde at hans uredelighed ikke var hans men ren og skær spekulation. Sådan kan man som historiker vende sandheden så den står på hovedet ved at bruge kilder, der ikke på nogen måde er kilder, ved at vælge tertiære kilde som primære og lade historien forfalske sig selv.
Men Bent Jensen vil for altid være et sandhedsvidne som ingen rigtig historiker vil tro på.

Frikadellen

For at slutte hvor jeg begyndte vil jeg gerne bruge frikadellen som eksempel. Den er ikke en dansk ret eller opskrift, det er tåbeligt at nedsvælge den og dermed udrydde det man godt kan lide. Og ad omveje er den faktisk tysk.
Vi har 100% halaslagtede ,kyllinger, meget halaslagtet oksekød roses for at være bedre end det vacuumpakkede oksekød man kan købe i supermarkeder, der findes folk der er modstandere af halal-falafel, simpelthen fordi de ikke har sat sig ind i hvad halal er.
Tyskerne var også mennesker, i virkeligheden har de ikke været væsensforskellige fra dem der stemmer Dansk Folkeparti, de har simpelthen bare fulgt deres tanke om hvad der var det rigtige og det forkerte i den verden de levede i.

Set med mine øjne er man bare ikke særlig kvik, hvis man kun lytter til sin indre svinehund og spiser frikadeller der er danskere!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar