tirsdag, januar 15, 2013

Rossums Universal Robots

Kigger man i wikipedia (den danske udgave) kan man netop nu læse følgende under forfatteren Karol Capek:
"Skuespillet R.U.R. (Rossum's Universal Robots) blev færdigskrevet i foråret 1920 og havde præmiere på Nationalteateret i Prag tidligt i 1921. Skuespillet finder sted i fremtiden og omhandler roboter, som var "kunstige mennesker", som kunne tænke selv, bestod af kød og blod, men manglede en sjæl: de manglede både følelser og kreativitet. Robotternes produktivitet fører til at mennesker bliver ubrugelige, og disse gør derefter oprør mod menneskeheden. Med skuespillet ønskede Karel Čapek at skabe tanker om, hvordan udviklingen af revolutionerende teknologi kunne påvirke samfundet. Skuespillet gjorde Karel Čapek verdensberømt og markerer også introduktionen af ordet "robot", som blev opfundet af hans bror. Robot kommer fra det tjekkiske ord "robota", som betyder pligtarbejde.

Få år før sin død udgav Capek bogen om "Salamanderkrigen", hvor robotterne var skiftet ud med en gruppe væsner (salamandere), der var pålidelige arbejdere og samtidig arbejdede under slavelignende forhold. En af grundene til dette skifte var mest at bogen om robotter (tvangsarbejdere) er skrevet i 1920'erne mens der var en økonomisk rovdrift på mennesker, mens industrien virkelig arbejdede på at maksimere profit ved at mekanisere produktionen. Da bogen om salamanderne blev skrevet var situationen omvendt, Hitler og Det kommunistiske Rusland var ikke Capeks kop te, det var en samfundsteori, der udnyttede tvangsarbejde, men i begge tilfælde blev arbejdet udadtil en succes for de stater der stod bag ideologierne, og i begge tilfælde var tvangsarbejde en optimering af produktion af for eksempel våben og infrastruktur, noget som gav genlyd i et gennemfattigt Europa og et næsten falleret USA. Russerne havde et fattigt land med en masse uproduktive indbyggere, men de brugte til gengæld en propaganda, som NaziTyskland siden lærte at perfektionere, i disse dage ser vi en statslig propaganda, som simpelhen er så forenklet at borgere i nationalstater og statsunioner bliver overdynget med den.

Nutidens propaganda

Vi er i øjeblikket bundet af den "vestlige" verdens propaganda. Den siger at vi må arbejde os ud af en krise, der svarer til den amerikanske "depression" i 30'erne.
Wiki skriver for eksempel: "Der er udbredt enighed om, at det var 1920-ernes økonomiske boom og i forlængelse heraf krakketWall Street den 29 oktober, 1929 (Sorte Tirsdag), der udløste depressionen. Årsagerne til, at depressionen fortsatte så længe, som tilfældet var, skal der imod søges i dels datidens økonomiske forhold, dels i den førte økonomiske politik under depressionen."

Jeg synes jeg genkender situationen. Vi skal i dag stole på de selvsamme mennesker der var årsag til krisen og som samtidig ikke har et reelt bud på hvordan den førte politik kan påvirke den førte politiske politik.
Man kan selvfølgelig forsøge at lære af de fejl der blev begået af politikere og økonomer for omtrent 85 år siden, man kan også vælge at følge den propaganda som lobbyinfiltrerede regeringer og sammenslutninger af statssamfund  først bliver udsat for og derfor betragter som en sandhed på linje med Bibelen eller Koranen.

Mantra er at vi skal have folk til at arbejde mere, at rige mennesker skal tjene flere penge og at arbejdsløse er årsag til krisen. Hallo. Hvordan kan mennesker der kun kan bruges når kapitalen skal profitmaksimeres, være årsag til at profitmaksimeringen kun finder sted i for eksempel banker og økonomiske, internationale virksomheder?

Her kommer vi til robotterne

Arbejdende mennesker - altså håndens arbejde - er ved at blive et problem. Godt nok skal der stadig slås søm i, der skal tapetseres og lægges nyt tag på, for at tage nogle få eksempler, på plejehjem skal der indføres støvsugerrobotter, opvaskemaskiner og selvbetjente kørestole. Bankerne lukke filialer for at tjene penge, mens de ikke kan garantere for sikkerhed på internet-banker. Hæveautomater og bankpligt er hvad der er sket.

Bankmedarbejdere, plejehjemspersonale og håndværekere reduceres til en bekvem arbejdskraftreserve, og ikke nok med det, arbejdskraftreserven, som i princippet omfatter næsten alle fag i samfundet, vokser hastigt. Ikke fordi omsætningen af penge mindskes, kun fordi omsætningen fordeles efter hvem der ejer arbejdskraften, og fordi arbejdskraften består af investeringer i automation, eller kald det robotter. Hovedreglen er at robotter er som slaver. De betales én gang og så er der ikke andre end ejerne der har rådighed over dem. Ingen skat skal betales, overskud er overskud og investering er nøje kalkuleret.

Det er så enkelt at føre en propaganda der giver de mennesker, der har givet en stor del af deres liv for at arbejde for andre, skylden for en krise, der alene og udelukkende skyldes grådighed! At føre krigen over i fjendens lejr kan jeg ikke få mig til at sige, det er at skabe en fjende der i virkeligheden ikke kan forsvare sig, når man udråber de arbejdsløse til at være årsag til krisen.

Her kommer vi til kapitalisterne

Der er intet til hinder for at ønske at tjene penge. Det er vel i princippet det der gør at selv de fattigste falder for en propaganda der gør dem til skurke. Det var det der skete i NaziTyskland og i StalinRusland. Mennesker forsøgte at overleve og forsøgte at redde deres egen familie, om det så skulle være på bekostning af de nærmeste venner, eller det nærmeste samfund. Check lige den nye danske film "Jagten" og find ud af om vi som mennesker kan sige os fri for at vanskeliggøre vore egne, vore venners og vore børns liv!
Kapitalismen går i al sin enkelthed ud på at akkumulere værdier på bekostning af dem der skaber værdierne. Før i tiden var trofast arbejdskraft vigtig og der var en tendens til at ansatte i industrivirksomheder var knyttet til dem i perioder, der kunne svare til det meste af et voksenliv, ja måske endda et pensionistjob, når man var gået på pension.

I nyere tid er automatisering (robotter) blevet en stor del af besparelserne på arbejdskraft og dermed også en vigtig del af den forøgede kapitalakkumulation. Samfundet har overtaget udgifterne til at holde de arbejdsløse knyttet til et usikkert arbejdsmarked, mens virksomheder har kapitalakkumuleret vildt i en drøm om at penge der ikke eksisterer, kan skabes af maksimal udbyttelse af arbejdskraft og ved at lade investeringer i kapital være et mål i sig selv. På den måde har kapitalismen vist sig at have samme evne som kræftceller. Den vokser og vokser, indtil den har slået sig selv (eller det menneske den vokser i) ihjel. Et projekt der udelukkende er med henblik på at dø af uhæmmet vækst, er et dumt projekt, medmindre man kan se et kortsigtet mål, hvor altså ens egen eksistens er mindre værd end uhæmmet vækst og medfølgende undergang.

Et bud på at rette op

Det var lidt galde og nu kommer der nogle forslag som vil gøre ondt på alle der tror at penge og et gennemført selvmordsprojekt er løsningen. Som det også siges i forbindelse med arv: "Efter en strammer kommer der en slapper". Og det sker hele vejen.

Mit bud går på at afskaffe den personlige ejendomsret til jord. At fjerne personlig arv og skattefrihed, ingen fradrag eller tilskud, men indføre en deling af de penge vi alle skaber (hvorfor skal jeg arbejde på fuld tid i Netto for en løn på omkring 100 kr, mens firmaet skovler penge ind, hvorfor er jeg som skatteyder i Danmark ikke berettiget til at modtage en del af overskuddet fra nordsøolien, hvorfor er det mig der er årsag til en økonomisk krise jeg aldrig har bedt om, og hvorfor skal jeg hundses med af folk der end ikke har en uddannelse der svarer til min, bare fordi jeg er arbejdsløs). Jeg forlanger ikke min andel, jeg spørger bare som borger i dette land: Hvorfor?

Læg skatterne på dem der har overtaget vores arbejde, ikke bare mit men de flestes. Selv bankdirektører, bestyrelsesmedlemer og aktieinvestorer har overladt en stor del af deres arbejde til computere. De er, selv om de for eksempel kan lukke Børsen i New York, meget nemmere at have med at gøre end en medarbejder der faktisk har erfaring (og jeg ved godt at der arbejdes seriøst med at skabe en menneskelig erfaring der kan gøre computere lisså veltænkende (haha) som mennesker, og jeg ved det er lykkes for en computer at vinde over en skakspiller i verdensklasse). Og hvad så. Computere, robotstøvsugere og malkemaskiner betaler ikke skat!

Lad os lægge skatten, der hvor produktionen er, ikke der hvor den ikke er. Jeg kan end ikke acceptere den idiotiske liberale tanke om at vi (som mulig arbejdskraft) skal betale skat for at stå til rådighed. At frigøre kapital og investering er så tåbeligt at jeg bliver nødt til at komme med dagens slutning her.

Investering:

Da aktierne begyndte at florere var de et udtryk for at en eller flere havde en god ide, der måske kunne give et økonomisk afkast, måske ville medføre et tab af investering. Siden den sidste krise opstod har det været sådan, at mennesker der har foretaget en risikabel investering kræver samfundets hjælp til at får de penge tilbage, som de har investeret fejlagtigt og efter råd fra bankrådgivere. Jeg har vistnok nogle toører fra en opsparing i 70'erne som jeg gerne vil give for at få dem til at holde kæft. Det er da ikke min fejl at folk er grådige, lisså lidt som det er min fejl at jeg efter råd fra skolen og staten tog en uddannelse som  aldrig blev til fast arbejde.

Skal jeg nu forlange af staten at få penge tilbage eller at min bank skal udbetale alle de renter jeg betalte i 80'erne.

Hvem skal så betale?

Tag pengene der hvor de er, det er min holdning. Investorer, industri og landbrug har automatiseret, men det er vel ikke os, der står til rådighed for arbejdsmarkedets skyld, at de ikke kan få samfundsøkonomien til at hænge sammen. Det er vel snarere de maskiner der ikke betaler skat der er skyld i at almindelige mennesker mangler penge, mens der findes en del velhavende mennesker der ønsker at tjene flere penge (uden at jeg dog kan se at de har investeret i noget som helst).

Fortæl mig lige hvordan nogle kan forestille sig man kan tjene penge på ikke-eksisterende arbejde.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar