onsdag, december 05, 2012

Se klart

Jeg har lige været til læge i dag fordi jeg ikke har haft det forfærdelig godt siden jeg fik penicillin. Antibiotikaet var billigt, men jeg blev syg af det, jeg fik efterfølgende influenza, og trods det at jeg sad det meste af dagen, hvis jeg ikke lå i sengen, fik jeg også ondt i min fod. Mit blodsukker gør at jeg skal have medicin som type-2 diabetes patient, mit blodtryk er lidt for højt, men her stopper min læge, eller rettere han venter!
Jeg bliver i mellemtiden mere og mere syg. Og bruger stort set al min kontanthjælp på piller (det passer ikke helt - og jeg får også hjælp fra kommunen, tror jeg nok). Men jeg kan ikke se klart. Mine dage består i at få diarre når jeg har taget mine piller, i at jeg trods (forholdsvis) nye briller ikke kan se hvad der står på min pc og slet ikke kigge 3 meter gennem køkkenvinduet for at se hvilken temperatur der udenfor. Min motorik er indskrænket og jeg går dårligt, den kilometer der er til busstoppestedet skulle ifølge "rejseplanen.dk" have taget 6 minutter, men den tager over 10. Jeg sover typisk ca to timer ad gangen, er vågen og sover, når jeg vågner hen på aftenen er der af og til rester af aftensmaden tilbage, men min papsøn har det på samme måde som mig, medicineret (han bliver bare sulten, jeg bliver mere tørstig).

Nu har vi fået sne her i Nordvest. Fuglene får gammelt brød på foderbrættet og solen skinner på den hvide sne på græsset. Der er fugle på foderbrættet og der er fugle der samler resterne op fra jorden. Fasanen, duerne, ja selv mågerne kigger forbi, og dem kan jeg godt spotte, men mejserne, spurvene og rødkælkene ser jeg kun som bevægelser. Selv nu, mens jeg skriver, sidder jeg med øjnene helt inde ved skærmen (ca. 12-18 cm) og alligevel staver jeg forkert. Men sneen er flot, og der hvor fuglene har samlet frø op fra den ophængte foderautomat kan jeg se deres spor, mest duernes og fasanens, men også mågernes.

Men ellers kan jeg ikke se klart.
Vi har politikere der er anklaget for økonomisk overforbrug. Vi har en statsminister der stort set ikke optræder i folketinget, en oppositionsleder der end ikke siger noget - fordi han er sikker på at tavshed er bedre end visioner - og et parti der fortrinsvis vælger at være venstreorienteret, undtagen når der skal vælges mellem pest eller kolera. Vi har et regeringsparti som trods få stemmer bestemmer og et et liberalt parti der tilsvarende snakker mere end de handler. Og vi har en stor del af danske statsborgere der ikke hjælpes men mistænkeliggøres, og jeg skal lige tilføje at hvis anden religion skulle lette deres adkomst til arbejdsmarkedet eller til anden form for hjælp, så er svaret nej. Asatro eller buddhisme, at tro på muhammed eller være ateist, sågar at være medlem af folkekirken hjælper ingen, når de rammes af sygdom eller arbejdsløshed - det gør det også svært at se klart!

Som sagt er jeg "on and off" efter min medicinering. Mit kærlighedsliv er indskrænket til ord og mit politiske liv som jeg for få måneder genoptog er i stilstand (håber jeg kan komme til byen i morgen) og min kærestes søn på 27 er ved at blive undersøgt for mulig skizofrenitet. Jeg skulle have arbejdet gratis for Netto i noget nær 26 uger, men har sygemeldt mig selv på grund af byld, influenza og hævet fod. Lige nu. At ville andre menneskers lykke, at lytte og have forhåbninger, på trods af egen ulykke kunne have været det mål jeg gerne ville nå, simpelthen fordi andre måske ville tænke på mig når tingene flaskede sig. I stedet er vi alle i løbet af 20 år reducerede til at være blinde. Vi ser vores egen ulykke, men ikke andres. Vi fokuserer på os selv men ikke på den omverden vi er afhængige af. Vi ser på egen bankkonto men vil ikke forstå at nogen har større omkostninger end vi selv har. Kort sagt: vores syn på den verden vi lever i er snæversyn. Der findes ofre for næsten alle de former for misbrug vi kender, måske endda for nogle vi ikke kender: incest, vold, økonomi, politik og lægesjusk. Også for telefonselskaber og multinationale medin- og giftfremstillende selskaber - listen vil blive enormt lang hvis vi skulle tage investorer i våbenproducerende, kaffe- te- og næringsmiddel- foretagender, kunstigt skabte kriminelle miljøer etc.

For mig kommer julen lige om hjørnet og jeg har ingen penge. Måske kan jeg gå et par ture omkring juletræet og åbne den gave (som jeg muligvis får). Om ikke andet kan jeg synge med mit eget næb, jeg ved bare ikke hvordan det kommer til at lyde den dag. Ved juletræet skal der være en spand vand, og jeg skal vide hvor den er i tilfælde af et brændende juletræ, for jeg er ikke sikker på jeg kan se den, hvis ikke jeg får at hvide hvor brandslukkeren er.

Hvor ville jeg ønske at vi alle kunne se klart.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar