mandag, november 19, 2012

Vi begynder forfra bagefter

Det sagde jeg faktisk til kæresten, da hun drønede rundt i huset og støvsugede og skiftede sengetøj. Jeg kunne se at fridagen skulle bruges til at rydde op, og ønskede en krammepause eller i det mindste en kyssepause. Der var et men, som kæresten sagde "jeg skal lige ..."
Så sagde jeg at vi begynder forfra bagefter.

Der opstår mit problem til gengæld. Hvor tit skal vi begynde forfra? Hvad vil det sige at begynde forfra? Endelig: Hvad er bagefter!
Det enkleste ved at begynde forfra bagefter er at rejse sig fra den position man er i og gøre noget man kan, så enkelt og så dejligt - jeg kender ikke nogen der ikke gerne vil leve deres eget liv og glæde sig over at de har fået det, enkelte begår måske nok selvmord, men det er set med mine øjne et resultat af at de ikke kan leve deres eget liv, men er tvunget til at leve efter andres forventninger. Grundlæggende er vi sat til i verden for at leve - alt andet er jo idioti, om der så havde været en Gud! dernæst har vi nærmest en pligt til at føre livet videre, og for os, som er mennesker, er det jo mennesker der skal være til efter os selv. Ikke luftsteg og vindfrikadeller - ikke penge - men mennesker!

Jeg er lykkelig for at have fået lov til at leve, med alle de problemer livet har givet. Men hvis jeg ikke var født havde jeg jo ikke haft muligheden for at leve, for at få børn for at føle kærlighed og uærlighed, mit liv ville have været "ikke-eksisterende". Måske vi af og til skal tænke på at muligheden for" at begynde forfra bagefter" er bedre end muligheden for ikke at eksistere? Jeg aner det ikke.

Rent politisk er det også et problem for næsten alle partier i folketinget at begynde forfra, efter Finansloven har Enhedslisten meldt sig i koret hvor dem der skal begynde forfra er sangere. Hvem der har arrangeret sangen ved jeg ikke, men den er lavet til det kor der nu findes. Venstre synger med en rusten stemme, der skyldes at partiet ligger på en sofa og ikke har øvet stemmen - alligevel udgør det parti en tredjedel af koret. Til gengæld er sopranen stort set alene fra Margrethes Venstre, som har solostemmen. Danmarks næststørste parti med Helle i spidsen er reduceret til at stille med alt (eller intet). Johanne har stillet sig i koret, men har ikke helt fundet ud af hvilken stemme hun skal synge med, mens bassen er tilsvarende fraværende i kraft af at intet parti vil gå den tunge gang. Et eller andet sted kan man bare undre sig over at politikere i den grad er interesserede i at der ikke skal ske noget som helst, så længe de har ansvaret. De fortsætter ligeud uden at gøre noget, ikke forfra bagefter!

At gøre noget er reduceret til at blive gjort til noget, at blive arbejdskraft i fremtiden, at miste retten til dagpenge at blive til et tal i statistikken, eller at udgøre den overklasse der lever af penge der ikke findes. Skal vi ikke alle begynde forfra? Det her har jo intet med mennesker at gøre, kun med en opfindelse der hedder penge som er noget nær ligeså gammel som mennesker. Kan vi ikke gøre det lidt bedre? Bagefter?

At være syg er ikke at gøre noget. Jeg har en byld der ikke vil væk, og den sidder i lysken, min papsøn er syg, muligvis skizofren, muligvis på grund af misbrug af stoffer, men syg er han. Vi har begge bare været det forkerte sted den forkerte dag og har måske ikke lyttet til de gode råd, som skulle gøre os til gode borgere der ikke bliver syge. Jeg har levet 50 år før jeg brød sammen med det der sidenhen blev defineret som stress, min papsøn har levet halvdelen af den tid, men har til gengæld i uendelighed taget kurser og uddannelse på SU. Han er nærmest begyndt forfra forfra, igen og igen. Nu er det største problem at være syg og miste sine venner af den grund! Hvor han måske mest har brug for at begynde forfra bagefter, så begynder han bagefter forfra! Mennesker er hårde at stille op imod, mennesker er svære at kæmpe mod, mennesker er svære at være mennesker sammen med. Men jeg håber at mennesket som menneske overlever og bliver medmenneske! At vi er forskellige er jo ikke nogen fejl, men et udtryk for at vi netop kan agere forskelligt og begynde forfra!

Nå, men nu er jeg nærmest tiltvunget retten til at gøre noget i forbindelse med rengøring. Hvis jeg kan holde kyssepause eller krammepause, kan jeg vel også gå på arbejde. Øv. Så kalder Netto, og jeg er faktisk meget bedre til at snakke om det end til at gøre det. Men først skal jeg lige svinge støvsugeren og gøre komfuret rent! Men her gælder reglen: Når komfuret er blevet beskidt bagefter vi har lavet mad, begynder vi forfra med at gøre rent og bagefter bliver det beskidt igen!

Og så kan vi begynde forfra bagefter ...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar