lørdag, oktober 06, 2012

Pakker

Politisk set findes der to former for gaver til skatteyderne: "Pakker", der skal afhjælpe et politisk problem i forhold til befolkningens behov; og "Reformer", der skal lulle vælgerne i søvn, med troen på at alt er gjort, der kan gøres!
Således nu "akutpakken" der skal frelse folk på dagpenge i sidste periode (altså med maksimum et halvt år tilbage af retten til dagpenge.
Retten til dagpenge er nu på to år, med en opsparingstid på 1 år, man har altså i forhold til seneste periode med en socialdemokratisk ledet regering skåret dagpengeperioden (retten til at få udbetalt sin forsikring mod arbejdsløshed) med 50% og forlænget optjeningsperioden med 100% (perioden, hvor man skal betale forsikring for at være forsikret mod arbejdsløshed).

Hele denne diskussion kunne afføde flere spørgsmål:
1. hvad med forsikringer for kældedyr?
2. Hvad med familie- og indboforsikringer?
3. Hvad med de tvungne bil- og knallertforsikringer?
4. Hvad med brand- og ulykkesforsikringer; og
5. Hvad med operations- og sygehusforsikringer?

Skal vi se en arbejdsløshedsforsikring afviklet over ganske få år og så derefter godtage at andre forsikringer, når de er upraktiske, bliver afviklet? Jeg ved jo at mange der havde oversvømmelse i København pludselig ikke havde nogen gyldig forsikring, og samtidig er forsikringsselskaberne her i landet langt mere fokuseret på aktionærerne end på forsikringstegnerne!

Vi har altså forsikringer, der er påbudt af staten, og vi har forsikringer der er tegnet for at undgå ulykker.I det første tilfælde løber staten fra ansvaret af økonomiske årsager og i det andet tilfælde (investering-forsikringsselskaber) løber staten også fra sit ansvar, fordi en stor del af pensionsopsparingerne står som værdier i forsikringsselskaber. Resultatet er at forsikringer i virkeligheden ikke er mere værd end hvad man kan opnå med knofedt, gåpåmod og ihærdig indsats over en længere periode! Ikke en forsikring, men en garanti for at man kan få erstatning i tilfælde af ulykke! Jeg er lige ved at tro at Nettos garanti for at erstatte eller modtage en defekt vare er mere værd end forsikringsselskabernes (herunder arbejdsløshedsforsikringer) er. Selvfølgelig er det svært at få udbetalt pengene for defekte eller uønskede varer, men det sker faktisk ret hurtigt, fordi butikken sætter penge til ved at bureaukratisere! Alstså hellere acceptere en klage og betale tilbage, end at benægte fakta :-)

En af de forsikringer jeg har tegnet hele mit voksenliv er altså arbejdsløshedsforsikring (jeg er bange for at dagens politikere ikke er klar over at at A-kasse står for "Arbejdsløsheds (forsikrings) Kasse". Nu er jeg på tredje år smidt ud af muligheden for at opnå arbejdsløshedsforsikring, trods det at jeg betaler til mit forsikringsselskab på 30. år, fordi min forsikring er bestemt af folketinget kan jeg kun modtage forsikringsudbetaling i forbindelse med arbejde, ikke i forbindelse med indbetaling til min forsikring!
Hvis jeg nu indbetaler til Sygesikringen Danmark (og det gør jeg) ville det svare til at jeg kunne få tilskud til et par nye briller og derefter skulle optjene ret til det næste par briller ved at gå med dem i al offentlighed og på mit arbejde i minimum 37 timer ugentligt, for igen at optjene ret til tilskud til et par nye briller!

Dagpengeretten er også så viseligt skruet sammen at du ikke kan arbejde mindre eller mere end 37 timer om ugen. Skulle det ske bliver du i begge tilfælde straffet. Enten med at skulle leve uden dagpenge i de dage du har arbejdet mre end 37 timer, eller ved at du ikke optjener timer nok til at være berettiget til at modtage dagpenge. Hvis man procentvis straffede folk, der ved fyring eller "gyldent håndtryk" modtager penge udover den berettigede løn, ville de råbe højt og fordømme lovgivningen (Jeg glemmer ikke Frk. Hestepasser Dyremose - der ønskede at hendes far skulle have skattefrihed for de penge han modtog i forbindelse med at han solgte TDC og samtidig gik på pension). Ja musikken spiller meget forskelligt, alt efter hvilket befolkningslag man tilhører. Vi er nogle der tilhører c-klassen, gruppe 5, eller hvilke betegnelser der nu findes for at være statens støttepunkt, uden at få noget for det!
Jeg har altså ikke ret til fornyede dagpenge efter to års betaling til min a-kasse, jeg har pligt til at arbejde minimum et år for at opnå retten til dagpenge, men jeg skal vel at mærke betale mit a-kassekontingent, ellers har jeg ikke ret til noget som helst - i princippet ikke engang til kontanthjælp, der skal min økonomiske (og alle andres) situation bedømmes!
Vi har altså et eksempel på en forsikring der kun gælder under bestemte omstændigheder, svarende til at man betaler til en brandforsikring selv man intet hus har, eller tvungen TV-licens, selv om man aldrig ser TV (jo, jo - de findes).

Glemte jeg at sige at folk på deltid, mennesker med skiftende arbejdstider og personer med arbejde under andre end de forventede omstændigheder (deltidsarbejde flere steder, arbejde i udlandet, og sæsonarbejde) alle er i knibe p.gr.a. dagpengereglerne?

At modtage dagpenge eller supplerende dagpenge (eller kontanthjælp) er så omfattende at man burde tilkende alle arbejdsløse en gratis revisor, samt en privatrådgiver. Hvis vi som arbejdsløse eller som modtagere af offentlige ydelser kan bidrage til samfundet med skattekroner i forhold til hvad vi har opnået, er jeg sikker på de fleste af os ville sige ja til denne skat, alene udfra betragtiningen at vi ikke har dobbeltarbejde (både det ulønnede arbejde på fuld tid og vores opgaver med at søge jobs, varetage egne økonomiske problemer og de mange møder med fagforening, a-kasse og jobcenterets mange vejledere!). Det er faktisk så svært at være arbejdsløs, at flere arbejdsløse har symptomer på stress end dem der er i arbejde! (sorry, jeg kunne ikke finde de eksakte tal, men undersøgelser viser at hver 13. arbejdsløse er stresset, og jeg kan forestille mig at tallet for folk i arbejde er lavere end 7% i og med at de jo nok ville blive arbejdsløse hvis de blev stressede.
Ikke noget argument for andet end at have en god og dækkende arbejdsløshedsforsikring.

Nu er vi så nået til "Akut-pakken", som skal redde alle de arbejdsløse på dagpenge. Fagforeninger og A-kasser sender i det omfang de kan breve ud til alle de ledige der risikerer at blive ramt af dagpenge-"reformen", om at de skal henvende sig til fagforening, A-kasse eller jobcenter hurtigst muligt. Henvendelserne resulterer ifølge ekstra-bladet (i går) i håbløs viderestilling (i tilfælde henvisninger som: "kig lige på beskæftigelsesministeriets hjemmeside".
Citat:
Det er noget møg, den måde Emil Trankjær er blevet behandlet på i akutsystemet, siger beskæftigelsesminister Mette Frederiksen og vender det hvide ud af øjnene. (Foto: Thomas Sjørup)
Det er noget møg, den måde Emil Trankjær er blevet behandlet på i akutsystemet, siger beskæftigelsesminister Mette Frederiksen og vender det hvide ud af øjnene. (Foto: Thomas Sjørup)

Det er nu over tre uger siden, at den arbejdsløse lærer Emil Trankjær fik brev om, at han var berettiget til hjælp via beskæftigelsesminister Mette Frederiksens akutpakke. Først blev han glemt af sin a-kasse i over to uger - og blev først kontaktet efter Ekstra Bladets henvendelse.
Sammen blev de enige om, at den bedste hjælp for Emil Trankjær ville være hos jobcenteret:
- Da jeg så onsdag ringede til jobcenteret, kunne jeg kun få telefonisk kontakt med en konsulent mellem klokken 13 og 14. Jeg ventede i 20 minutter, uden der skete noget, forklarer Emil Trankjær.
Aftalen om akutpakken skal sikre, at a-kasserne og jobcenteret arbejder sammen og yder en ekstra indsats, så Emil Trankjær og mange andre dagpengemodtagere kan komme tilbage på arbejdsmarkedet og ikke ryger ud af systemet i det nye år.
Vi skriver et brev
Men det er langtfra de erfaringer, Emil Trankjær har haft med akutpakken. Torsdag måtte han således igen til telefonen og ringe til jobcenteret.
- Jeg kommer først igennem til en person, der siger, at jeg kan gå ind på Beskæftigelsesministeriets hjemmeside og kigge på, hvad jeg kan få ud af akutpakken, forklarer Emil Trankjær om samtalen.
I aftalen om akutpakken står der ellers, at ' et jobberedskab skal stå klar til at hjælpe de ledige, som selv henvender sig, eller som sendes til jobcenteret af a-kassen'.
Emil Trankjær forklarer, at han under samtalen med jobcenteret holdt fast i, at han ikke bare vil gå ind på en hjemmeside, men ville have en konsulent. Efter et par minutters snak, lykkedes det ham at få lov til at blive stillet igennem til en konsulent.
- Konsulenten ved ikke helt, hvad hun præcis skal gøre, men hun ender med at sige, at jeg får et brev inden for en uge - og så vil jeg så blive indkaldt til et møde på et tidspunkt, siger Emil Trankjær og tilføjer:
- Det virker ikke særlig akut. Tiden går jo.
Ingen undskyldning
Forløbet møder kritik fra beskæftigelsesminister Mette Frederiksen, og det er bestemt heller ikke en tilfreds beskæftigelsesborgmester i København, Anna Mee Allerslev ( R), der har ansvaret for jobcenteret.
- Kommunerne har skullet implementere akutpakken meget hurtigt, og der er nogle regler i akutpakken, der er indviklede. Men det er selvfølgelig ikke en undskyldning for, at der er sket en menneskelig fejl. Det retter vi selvfølgelig op på med det samme. For alle, der tager telefoner hos os, skal selvfølgelig kende akutpakken som det allervigtigste redskab, siger Anna Mee Allerslev til Ekstra Bladet.

Har du også haft problemer med Mette Frederiksens 'Kaputpakke' - enten som dagpengemodtager eller ansat i en a-kasse eller på et jobcenter? Tip os på sms på 1224 (almindelig telefontakst) eller på mail på bremer@eb.dk


I det hele taget fremgår det at ingen helt er klar over, hvad akutpakken gårt ud på og at "sorteper" bestandigt sendes videre. At Mette Frederiksen så i (næsten) samme åndedrag fremhæver jobrotationsordningen som et alternativ til AKUT-pakken virker jo dobbelt "politikersygeligt", når alle ved at hverken jobpraktik, løntilskud eller jobrotation medvirker til at opspare timer til en fornyet dagpengeperiode! Kun regulært arbejde på fuld tid kan give dig dagpengene igen, hvis du bliver arbejdsløs, og så spørger jeg:; "Hvem ønsker sig selv arbejdsløs på de vilkår?" - og jeg svarer gerne: Udelukkende dem der kan opnå fordele i forhold til pension, efterløn eller at forlade arbejdsmarkedet! selv jeg ville have større fordel af at spare op til min pension i stedet for at indbetale til efterlønsordningen, hvis ikke det lige var fordi jeg skulle bruge pengene først inden jeg kunne få kontanthjælp!
En syg lovgivning giver altid en syg måde at bruge (udnytte) den på.

Hvis problemet var at der var en masse der faldt for dagpengegrænsen pr. januar ville løsningen for alle ligge lige for. Omskriv ændringerne for dagpengereglerne. Før dem tilbage til inden Nyrup- regeringen og gå så i gang med at lave regler der er bedre for et samfund, hvor tingene åbenbart ikke følger en lineal! Giv dagpenge og arbejdsrettigheder til de abejdsløse, men giv også de arbejdsløse der ikke kommer ind i systemet en chance for at være tilknyttet arbejdsmarkedet. Endelig: Smid dem ud af arbejdsmarkedet, der ikke ønsker at være tilknyttet. Giv dem en borgerløn, nogle muligheder for at dyrke haver, bage kager, opfinde dræbersneglemaskiner, skyde løs som lommefilosoffer og være sig selv. Måske de vil ønske et lønarbejde, hvis de får lov til at være sig selv, indtil de ved hvad de ønsker.

Og check så lige hvad det koster ikke at tvangsaktivere arbejdsløse, og hvad det koster at internationale firmaer i begrænset eller ingen situation betaler skat i dette land. De arbejdsløse køber deres produkter - altså de internationales (jeg kan nævne Carlsberg og Nestlé og såmænd mange flere ...), de internationale betaler intet til de arbejdsløse!

Hermed er jeg nået tilbage til pakker og reformer. Alt hvad dette politiske vrøvl går ud på er at redde et kapitalistisk, liberalt, økonomisk, falleret system, uden at det skal gå ud over forbryderne.

Jeg har forlængst opgivet at få "pakker" til jul og fødselsdag. Og jeg ønsker ikke reformer, slet ikke når jeg skal være med til at betale hver gang.

Et lille øf oveni. EU er jo en del af hele dette cirkus, så jeg ønsker at jeg kan slippe ud af Unionen sammen med alle de venner jeg har, der er modstandere, derfor så jeg gerne alle dem der ønsker et frit arbejdsmarked og en bunden erhvervsøkonomi, overleve vægten af deres egen luftkasteller!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar