mandag, oktober 08, 2012

Musikkens forløsning

Når man tager i betragtnig at musik er det mest betydningsfulde i mit liv (altså at lytte til musik) er det nok imponerende at jeg ikke har skrevet mevet mere om musik her.
Musik er og vil være noget nær det vigtigste jeg har oplevet. Jeg har lyttet og følt musik gennem næsten 50 år. At musikken kom til mig i en ung alder er nok ikke så sært, den var der jo bare. I form af den lyd der kom ud af radioen. Mine forældre og andre forstod ikke min begejstring for musik, slet ikke når det var dansk-top eller lignende fra Giro 413.
For mig var det bare modsat, jeg voksede med musikken. Jo mere anderledes, jo mere spændende musikken var jo mere lyttede jeg. Da min far gik i stå var det med sin elskede jazzmusik, da jeg gik i stå var det med min død, og den har som bekendt ikke fundet sted endnu. Jeg lytter og finder ud af at de unge musikere lytter og lærer. At tænke sig at produktioner i dag kasn lyde eller virke som "gamle" produktioner. Tænk for eks. på "Raveonettes" eller "The Dandy Warholes". Jeg har med stor interesse fulgt min ungdoms store helte, The Who, Rolling Stones og the Kinks. Jeg har i Danmark fulgt de store danske bands som Gnags, C.V. Jørgensen og TV2, men jeg har også lyttet til de nye bølger.
Nephew og Magtens korridorer er umiddelbart mit bud på ny dansk musik, mens jeg stadig i udlandet er vildt imponeret over Rammstein eller the Vaccines.
Den dag jeg skal brændes eller forlade denne jord på anden vis vil jeg ønske at der er en af mine venner der siger:
"Bo ønskede og ville høre musik. uden musik var han ikke helstøbt" - og så håber jeg at min allerbedste ven vil spille noget jeg måske aldrig nåede at høre, at han fortæller alle dem der står med tårer i øjnene at jeg ville have hørt det stykke musik og at jeg har fået fred i sjælen. Så fred være med Kim Larsen. Han kan spille til alle andre begravelser.

Jeg vil stadig henvise til de oplevelser jeg har haft med musik. (check min tidlige blok):
http://bostavnsbo.blogspot.dk/2011/03/er-hendrix-musik.html

Alligevel synes jeg at vi alle skal leve med og af musik. Det kan ikke være rigtigt at vi alle kun skal tænke på penge og leve uden.
Vores omgivelser er vigtige og så længe vi kan leve uden at føle os afklædte er omgivelserne vigtige. Omgivelserne består typisk af musik, støj og andre mennesker. Hvor andre mennesker kan være i vejen for at vi får fred i kraft af at de er irriterede over at ting tar den den tid som ting tar.
Støj er bare en grund til at vente. Så længe der er støj på linjen er der ingen der skruer ned.

Men musikken er et must. Uden den fremdrift der er i musik kommer vi ikke videre, uden de musikere der ofrer deres fremtid for at lave musik, ville vi aldrig komme nogle steder. Musikken er kunst, kunstnere er dem der trækker os videre, og vi kan kun komme videre ved at lade kunsten spille en hovedrolle, det gælder musik, billeder og anderledeshed.

Længe leve kunsten og kreativiteten. Uden den ville vi være sat tilbage til et samfundsstadie vi selv kalder religiøst fundamenteret.

Der er ingen grund til at nævne folketingspartier - de er alle repræsenterede i gruppen!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar